Túl jól megy a turizmus? Ebbe is belenyúlna a kormány

Megszűnhet az idegenforgalmi adó, és kikerülhetnek a SZÉP-kártyát elfogadó helyek közül a gyorséttermek – a szakmai szervezetek meglepődtek, velük nem egyeztetett a szaktárca.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Glattfelder Béla államtitkár megfogalmazása szerint felvetődött olyan javaslat, hogy érdemes lenne megszüntetni az eredetileg a helyi turizmus támogatására bevezetett idegenforgalmi adót (ifa) a hozzá járuló állami kiegészítéssel együtt, hiszen az ma már szinte ágazati „különadóvá" vált és csökkenti a turizmusban lévő forrásokat. De továbbra is joguk lenne az önkormányzatoknak erre az ágazatra helyi adót kivetni.

Az államtitkár úgy vélekedett, egy ilyen javaslat elfogadása esetén közel 10 milliárd forint maradna állami szinten. Ezt az összeget inkább olyan területek támogatására lehetne felhasználni, amelyeket ma európai uniós forrásokból nem lehet támogatni, mint például a szálloda- vagy gyógyfürdőfejlesztések.

A SZÉP-kártya rendszerének továbbfejlesztése kapcsán pedig arról beszélt az államtitkár, hogy az elfogadók köréből kikerülhetnek a gyorséttermek, mert az eredeti céloknak megfelelően a szálláshelyeknek és a szabadidős tevékenységeknek kellene nagyobb szerepet szánni. A SZÉP-kártyás költések jelentős része ma már a vendéglátáshoz kapcsolódik, ami közvetlenül nem a turizmust szolgálja, márpedig ezt a fajta adókedvezménnyel illetett juttatást alapjaiban idegenforgalmi célokra találták ki.

Az államtitkár mindezt azt követően fejtette ki, hogy Horváth Tihamér, a SZÉP-kártya ötletét felvető Széchenyi-Terv Gazdaságfejlesztő Társaság elnöke a szervezet kehidakustányi közgyűlésén beszámolt arról a javaslatukról, miszerint a SZÉP-kártyák rendszerét valamilyen módon a nyugdíjasokra is ki kellene terjeszteni. Felvetése szerint a bizonyos idő után fel nem használt, és ma még a munkáltatóknak visszautalt összegeket lehetne a nyugdíjasok számára elérhetővé tenni, de a részletes javaslatokat az NGM-mel közösen dolgoznák ki.

Meglepődött a szállodaszövetség

„Meglepetéssel olvastuk a Glattfelder Béla által említett javaslatot, miszerint érdemes lenne megszüntetni az idegenforgalmi adót, valamint a hozzá kapcsolódó költségvetési támogatást is – kommentálta a hírt a Turizmus.com-nak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. „Erről a javaslatról eddig nem történt egyeztetés az NGM illetékesei és az érintett turisztikai szakmai szövetségek között" – tette hozzá.

Az Uber után itt az új “közellenség”
Míg a hazai kereskedelmi szálláshelyek átlagosan 10 százalék feletti forgalomnövekedést értek el tavaly, a hostelek és az alacsony kategóriájú hotelek alig 4,7 százalékos bővülést produkáltak, köszönhetően a magánszállásokat közvetítő közösségi oldalak elszívó erejének – hívta fel a figyelmet közleményében a BGF.
Az MSZÉSZ elnöke hangsúlyozta: az idegenforgalmi adó valójában nem a szálláshelyek által fizetett és őket terhelő adó, vagy „különadó", hiszen azt igazából nem a vállalkozások, hanem a települési szálláshelyeken megszálló vendégek fizetik be a szállodaszámlán keresztül  az önkormányzatoknak.  Az elmúlt évtizedek során az ilyen módon beszedett ifa a hozzáadott állami kiegészítéssel, valamint a vállalkozások teherbíró készségétől függő mértékű anyagi és természetbeni hozzájárulásaikkal jó alapot adott a turizmussal összefüggő helyi feladatok elvégzésére, melyek közül a turisztikai szakma különösen a helyi marketing- és promóciós munkát tartotta mindig fontosnak. „Ez a rendszer egyébként megfelel a legjobb, alulról építkező nemzetközi turisztikai gyakorlatnak is, ahol a források (bedtax, Kurtaxe stb) felhasználásáról az érintettek közösen döntenek” – fejtette ki Niklai Ákos.

Az elmúlt években az így keletkezett helyi marketingforrások és egyéb pályázatok révén sok településen, városban sikerült  a helyi turisztikai kínálatot, az attrakciókat, a szálláshelyeket eredményesen piacra vinni és  folyamatos promóciót végezni, kiegészítve a Magyar Turizmus Zrt. fontos piacszervező és -építő tevékenységét, valamint korábban az üdülési csekk,  mostanság pedig a SZÉP-kártya jelentős forgalomnövelő hatását. E három forrás és tevékenység egymást erősíti, segíti a vendégéjszakák látványos növekedését, bármelyikük gyengítése, forrásainak csökkentése károkat okoz – mutatott rá.

Turisztikai kapacitások bővítését – azok sok településen tapasztalt alacsony kihasználtsága miatt – állami támogatás formájában a szövetség nem tartja szükségesnek. Helyette ismételten javasolja a meglévő kapacitások megkopott állapotának feljavítását, az elavult gépek, berendezések pótlását és új, vonzó szolgáltatások bevezetését, valamint a helyi attrakciók bővítését.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo