A magyar ipar ugyan 1,5 százalékos éves növekedést ért el augusztusban, ám az autógyártás 6,9 százalékkal esett vissza. A nyolchavi adatok szerint az autógyártás volumene 0,7 százalékkal csökkent éves szinten, és először került negatív tartományba az idén – derül ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzőjének autóipari összefoglalójából. (Már a nyáron feltűntek az első baljós árnyak a magyar ipari termelésben.)
Az elmúlt években a magyar autógyártás növekedése lelassult és az uniós eredményekhez képest is gyenge eredmények születtek. 2015-ben a magyar autógyártás 16 százalékkal nőtt, az uniós 7,2 százalékkal szemben. Az idei első félévben az uniós adat 1,6 százalékos növekedést mutatott, szemben az 1,3 százalékos magyar növekedéssel. Ráadásul a globális autógyártás 2,2 százalékkal nőtt, tehát ettől mind a magyar, mind az uniós növekedés elmaradt. Fontos azonban, hogy a magyar autógyártás a következő években kiépülő autógyártási kapacitásoknak köszönhetően lökést kaphat.
Kínáé a főszerep
„A globális trendek alapján az látható, hogy Kínába helyeződött át az autógyártás súlypontja. 2002-ben Kína részesedése mindössze 6 százalékos volt a világpiacon, ez 2017-re 30 százalékra nőtt. Közben az EU részesedése 33-ról 23 százalékra, Japán és Dél-Koreáé együttesen 22-ről 14 százalékra esett vissza, Észak-Amerikáé pedig 28-ról 18 százalékra mérséklődött” – mondta Németh Dávid.
Kockázatok
A magyar autógyártás szempontjából továbbra is az uniós piac a legfontosabb. A kilátások azonban vegyesek. Kedvezőtlen, hogy az európai eladások csúcson vannak, így komolyabb növekedésre nem lehet számítani a következő években.
Megvan a veszélye, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke az amerikai autógyártást szeretné felpörgetni az ottani piacokat domináló európai gyártók kárára, egy esetleges ilyen intézkedés pedig hatással lehet az európai és magyar autótermelésre.