Tovább lassult a mezőgazdasági árak emelkedése

A mezőgazdasági termékek termelői ára májusban 9,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit az áprilisi 11,5 százalékos növekedés után - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A növényi termék áremelkedése 12,4 százalékra mérséklődött az áprilisi 15,9 százalékról - emiatt lassult az agrárinfláció, hiszen a vágóállatok és állati termékek ára az előző havival megegyezően, 3,2 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.

Májusban a gabonafélék ára 14,8 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A búza ára március óta gyakorlatilag változatlan, a kukoricáé pedig január óta csökken. Az ipari növények ára 10,2 százalékkal nőtt az előző év májusához mérten, ezen belül az olajos növények ára 8,5 százalékkal lett magasabb. A burgonya ára idén májusban 136,0 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. A magas növekedés a KSH szerint több tényezőből adódik: 2012 elején jelentős mennyiségű burgonya volt raktáron, ami leszorította az árakat, másrészt a tavalyi termés kisebb volt egész Európában, mint az előző években. Emellett májusban megjelent az újburgonya, ami áprilishoz viszonyítva tovább emelte az árakat.

A zöldségfélék ára 11,2 százalékkal emelkedett májusban. A legjelentősebb termék a paradicsom, aminek az ára 7,4 százalékkal nőtt előző év májusához képest. A jelentősebb termékek közül a fejeskáposzta ára növekedett átlag felett, 54 százalékkal, míg a zöldpaprika ára csak 2 százalékkal nőtt. A szamóca árának csökkenése határozta meg a májusi gyümölcsárindexet, ami így 11,7 százalékkal mérséklődött az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

A vágóállatok termelői árszintje májusban 2,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A vágómarha felvásárlási ára 23,2 százalékkal csökkent. A baromfi árnövekedése továbbra is kiemelkedő, 9,6 százalékos. A vágósertés termelői árának növekedése tavaly májusban 19,1, idén már csak 1,3 százalék volt. A vágósertés felvásárlási ára májusban 382 forint volt kilogrammonként, ami 13 forinttal kevesebb, mint áprilisban - közölte a KSH. Az állati termékek ára 4,4 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A KSH szerint a növekedés két ellentétes folyamat eredménye, a tej termelői árindexe 12,0 százalékkal nőtt, míg a tojás ára 18,6 százalékkal csökkent.

Január-májusban a mezőgazdasági termelői árak 14,4 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához mérten. A növényeknél minden kiemelt csoportban növekedést tapasztalt a statisztikai hivatal, átlagosan 20,2 százalékkal drágultak az első öt hónapban. A legmagasabbat, 105,2 százalékosat a burgonyánál. A legalacsonyabb növekedés, 0,9 százalékos a gyümölcsöknél volt.Az állat és állati termékeknél 4,0 százalékos volt a növekedés az év első öt hónapjában, az előző év azonos időszakához viszonyítva. Legnagyobb mértékben a vágóbaromfi ára növekedett, 10,8 százalékkal, miközben a vágómarha ára 14,4 százalékkal csökkent.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo