Sosem túl korai belépni a munkaerőpiacra
A szakértő kiemelte, hogy az sem ritka, hogy a cégek a saját dolgozóik gyermekeinek biztosítanak nyári munkalehetőségeket. Ilyenkor leginkább a szabadságolások miatt helyettesítendő egyszerűbb projektekbe vagy a könnyen betanítható adminisztratív folyamatokba, kisegítői feladatokba vonják be a diákokat. „Ez a munkaadó és a dolgozó családja szempontjából is egy win-win szituációt teremt: erősíti a munkáltatói márkát és egyben növeli a lojalitást, ugyanakkor az utánpótlás-nevelésben is nagy szerepet játszik, hiszen a cégek akár egy nyár alatt is potenciális szakembereket fedezhetnek fel a fiatalok között” – magyarázza Göbl Róbert.
Iskolai szünetekben a 15. életévét betöltött diák is dolgozhat, aki pedig már betöltötte a 16. életévét és nappali tagozaton tanul, év közben bármikor vállalhat diákmunkát. Sok szülőben merül fel a kérdés, hogy valóban jót tesznek-e azzal, ha ilyen fiatalon engedik a gyereküket diákmunkára. Göbl Róbert szerint kifejezetten hasznos, ha egy tinédzser 15-16 éves korától kezdve, fokozatosan kapcsolódik be a munka világába: először csak nyáron egy-egy hónapot, később pedig akár évközben is egy-egy délutánt, ahogy a tanulmányai engedik. „Tavaly közel 10 ezer fiatal talált munkát a Mind-Diáknál, idén pedig további növekedés várható. A legtöbb diák évekig rajtunk keresztül dolgozik a nyáron. Először csak azért, hogy például jogosítványra gyűjtsön, vagy megvegye élete első fesztiválbérletét a saját keresetéből. Később pedig akár egész évben vállal diákmunkát, hogy eltartsa magát az egyetem alatt. Sőt, sokan a szakmai gyakorlatukat is így végzik el” – fejti ki a szakértő. A cégvezető elmondása szerint egészen látványos változásokat látnak a diákokon, különösen az időbeosztás és a csapatban való együttműködés terén. „Ha csak azt vesszük, ahogy a diákok összeegyeztetik a munkát a tanulmányaikkal: ehhez elengedhetetlen a folyamatos előretervezés és kommunikáció. Ilyenkor a fiatalok megtanulják, hogy fontos a munkaadó számára is jól tervezhető módon összeállítani a munkarendjüket, hogy minden feladat határidőre elkészülhessen. Ezek a kompetenciák pedig hosszú távon nagy előnyt jelenthetnek a munkaerőpiacon azokkal szemben, akik egyáltalán nem dolgoztak a diák éveik alatt” – zárja a gondolatait Göbl Róbert.