A nem alapvető cikkeket és szolgáltatásokat forgalmazó cégeknek súlyos csapás volt a járvány. Nem meglepő módon a szállodák és idegenforgalmi cégek szenvedték a legnagyobb károkat, de Kínában számos alapvető fogyasztási cikkeket árusító cég is inkább úgy működik, mint a „luxuscikkeket” árusító társaik, és nagyban támaszkodik az ajándékvásárlókra, valamint az éttermekben és bárokban zajló sör- és alkoholfogyasztásra. Ebből adódóan a kijárási tilalom ezeket is kedvezőtlenül érintette.
A járvány első szakasza egybeesett a kínai újévvel
A tejipari vállalatoknak hatalmas forgalmat jelent a prémium folyékony tejtermékek iránt ilyenkor megélénkülő kereslet, mivel ezeket sokan ajándékba adják egymásnak. Az elmúlt évben a forgalom gyenge volt, a raktárkészletek pedig egyre nőttek, mivel az emberek kénytelenek voltak otthon maradni. A kínaiak által banketteken és nagyobb összejöveteleken előszeretettel fogyasztott és ajándékba is vásárolt pajcsiu (baiju) gabonapárlat forgalma szintén megcsappant. A sörfogyasztás fele szintén bárokban és éttermekben történik, ezért a vendéglátóhelyek bezárását a sörgyártók is megsínylették.
A második negyedévben elkezdett magához térni a gazdaság, és úgy tűnt, a járványt is nagyrészt sikerült megfékezni. A fogyasztás az év hátralevő részében lassan normalizálódott, az éttermek, az utazási és idegenforgalmi vállalkozások felpörögtek, bár csak a járvány előttinél alacsonyabb szintre jutottak vissza. Egyes nem alapvető fogyasztási cikkekkel foglalkozó vállalatoknak októberben jót tett az elhalasztott kereslet miatti fokozott forgalom a kínai „arany hét” nevű nemzeti ünnep során, amikor egyes sportruházati cikkeket árusító cégek forgalma hirtelen 30-40 százalékkal is megugrott.
Betiltották az ünnepségeket
A tél során némileg megnőtt a Covid-megbetegedések száma, és néhány városban kijárási tilalmat rendeltek el. Erre a 2021-es kínai újév környékén került sor, és az utasforgalom 60-70 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2019-ben, mivel a kormány arra próbálta rávenni az embereket, hogy ne utazzanak haza a szülővárosukba. Egyes városokban betiltották a nagyobb ünnepségeket is, ami hátrányosan érintette a tejipari és pajcsiu-gyártó vállalatokat.
Bár az emberek kevesebben utaztak, azért abban a városban, ahol dolgozik, mindenki kimozdult és költötte a pénzét. A főleg nagyobb városokban működő cégeknek még jól is jöhetnek az utazási korlátozások. A vírus újbóli felbukkanását gyorsan megfékezték, és az országban most szinte nincs is megbetegedés. A helyzet jobb, mint egy évvel korábban, amikor átfogó kijárási tilalom volt érvényben.
A járvány hatására az emberek kénytelenek voltak új dolgokba is belekóstolni, mint a távoktatás, az online orvosi rendelés és az étel- és bevásárlás-házhozszállítás, ami nagy lökést adott az online üzleti modelleknek. A cégek mára már rendelkeznek az ehhez szükséges technológiával, és a felhasználók általi elfogadottság is sokat javult.
„Bár nem minden fogyasztói tevékenység tért vissza a járvány előtti szintre, arra számítunk, hogy 2021-ben a fogyasztás nőni fog és a növekedés egyik motorját jelenti majd. A tavalyi gazdasági összeomlás után a GDP az idei első negyedévben több mint 15 százalékkal nőhet, bár ennek üteme a későbbiekben valószínűleg csökkenni fog. A talpra állás Kínában megkezdődött, de nyilván némi időre lesz még szükség, míg a dolog visszatérnek a normális kerékvágásba”- tette hozzá Al-Hilal István, A Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.