Szomorú év várhat a használtautó-piacra

A használtautó-kereskedők várakozása szerint a hazai használtautó-piac mérsékelt, 2-3 százalékos ütemben bővülhet az idén, ami mintegy 800 ezer gazdát cserélő személyautót jelenthet - közölte a JóAutók.hu.

Az online használtautó-piactér összefoglalója szerint a használtautó-import terén borúsabbak a piaci kilátások, a tavalyi 17 százalékos visszaesést idén stagnálás vagy további kisebb visszaesés követheti, így a behozott járművek száma a 2020-ban regisztrált 130 ezer alá is csökkenhet.

A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő megkérdezése alapján készült elemzés adatai szerint az autópiac működése legkorábban tavasz végén térhet vissza a koronavírust megelőző, régi kerékvágásába. A kereskedők 43 százaléka erre már néhány hónapon belül is lát esélyt, 21 százalékuk nyárra, 18 százalékuk a második fél évre teszi ennek várható időpontját, míg a fennmaradó 18 százalék szerint a konszolidáció egészen a jövő évig várat majd magára.

Eltérő várakozások

Bár a várakozások átlaga a használtautó-piac 2-3 százalékos bővülését mutatja, a piaci szereplők eltérően ítélik meg a kilátásokat: 39 százalékuk számít idén növekedésre, további visszaeséssel 14 százalék kalkulál, míg 47 százalék változatlan piaci aktivitást vár.

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója kifejtette: a növekedést várók elsődleges okként az elmaradt vásárlások pótlását, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránti növekvő igényt említették. A piaci aktivitás csökkenését okozhatja a járványhelyzet további elhúzódása, illetve az, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma.

2017-ben volt a csúcson a piac

A hazai használtautó-piac meghatározó utánpótlási forrása, a használtautó-import 2017-ben 155 ezres darabszámmal gyakorlatilag csúcsra ért, majd két év stagnálás után tavaly 17 százalékos mínuszba fordult. A kereskedők a visszaesés fő okát a magánimport határzár miatti kiesésében látják. Sokan ugyanakkor a koronavírustól független tényezőket is említettek, a romló forintárfolyamot, valamint azt, hogy a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.

A használtautó-import idei kilátásairól a kereskedők véleménye nagyon megosztott, 28 százalékuk további visszaesést, 25 százalékuk növekedést vár, 22 százalékuk pedig az idei forgalom ismétlődésére számít, a válaszadók negyede ugyanakkor bármit elképzelhetőnek tart. A válaszok összegzése alapján a tavalyi 130 ezres forgalom megismétlődése már az átlagos várakozásnál kedvezőbb eredmény lehet.

A járványhelyzet, különösen a tavaszi első hullám alatt bevezetett zárlat érzékenyen érintette a használtautó-kereskedéseket, 75 százalékuk forgalomcsökkenésről számolt be; 18 százaléknyian 20-50 százalék közötti, 7 százaléknyian pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést szenvedtek el tavaly.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo