Szigorodik az autók EU-s bevezetése: nyártól egy sor biztonsági előírásnak kell megfelelni

Az Európai Unióban idén július 6-a után már csak rendeletben meghatározott, új biztonsági berendezésekkel rendelkező autó vezethető be a piacra.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új elvárásokat két lépcsőben vezetik be: idén július 6-a után az új típusokra vonatkozik az elvárás, tehát a korábban bevezetett modellek tovább árusíthatók, 2024. július 7-től viszont már minden új személyautónak és kishaszongépjárműnek rendelkeznie kell az előírt felszerelésekkel - hívta fel a figyelmet a LeasePlan flottakezelő.

Az új biztonsági berendezések között említik a vészfékezést jelző lámpát, a fáradtságfigyelő kamerarendszert, a sávtartó berendezést, a tolatássegítő rendszert és az aktív sebességtartó automatikát, amely az adott útszakaszra érvényes sebességkorlátozás betartását teszi egyszerűbbé.

Júliustól élnek az új, szigorúbb szabályok (Fotó: Pixabay)

Előzetes statisztikák szerint 2021-ben 19 800 halálos kimenetelű baleset történt az unió országainak közútjain, ami 5 százalékos emelkedés az előző évhez képest, de 13 százalékkal elmarad a járvány előtti, 2019-es adatoktól.

Cél a balesetek csökkentése

Az Európai Bizottság célja, hogy a 2020-as helyzethez képest 2030-ra felére csökkentse a súlyos sérülésekkel járó balesetek számát. A járművek alapfelszereltségének kötelező bővítése így nemcsak az autóban ülők, hanem az egyéb úthasználók védelmét is szolgálja.

A fejlődő technológia lehetővé teszi, hogy az új autótípusokban található vészfékasszisztensek már ne csak konkrét vészhelyzetben, hanem megelőző módon is beavatkozzanak előbb enyhe, majd erős lassítással, ha a szélvédő mögötti frontkamera ütközésveszélyt érzékel. Első körben a rendszereknek az álló objektumokat és járműveket, valamint a mozgó járműveket kell felismerni. Két évvel később a gyalogosok és a kerékpárosok felismerése is elvárás lesz.

A 2014 novembere óta forgalomba helyezett új személyautóknál az EU kötelezően előírja az abroncsnyomás-felügyeleti rendszer meglétét, kishaszongépjárművekben idén júliustól kötelező a bevezetése.

A rendeletben meghatározott további biztonsági előírások között szerepelnek a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek, a nagyobb frontális védelmi zóna a veszélyeztetett úthasználók - gyalogosok, kerékpárosok, motorosok - sérüléseinek mérséklésére, valamint a megerősített oldalirányú ütközésvédelem.

Felmerült az indításgátló alkoholszonda kötelezővé tétele is, hogy csökkentsék az ittasan okozott balesetek számát. A rendszer addig nem indítaná el a járművet, míg a vezető nem produkál negatív alkoholtesztet. Az új autóknak egyelőre még nem kell ezzel az eszközzel rendelkezniük, azonban a gyártóknak elő kell készíteniük az új típusokat egy ilyen berendezés fogadására.

(MTI)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo