A szakemberek szerint a vállalkozóknak a szakmájukon kívül még legalább 4 területet kell ismerniük. A piackutatást, a különböző üzleti modelleket, a vevőszerzést, és az adózási kérdéseket. Az online marketing ezek közül nyilván tud segíteni a vevőszerzésben. Van-e esetleg még határterület?
Igen ez így van, de az online marketing nem csak a vevőszerzésről szól. Persze a nap végén a legtöbb vállalkozásnak az a fő mutatószáma, hogy mekkora volt a forgalom és a profit. Az adózási kérdéseket leszámítva, a másik kettőt is lehet határterületként aposztrofálni, hiszen meghatározó, hogy az is, hogy piackutatás eredményeit és az üzleti modell bizonyos kérdéseit, hogyan használjuk fel vagy valósítjuk meg az online jelenlétben, akár kommunikációs elemekben, különböző platformok közötti jelenlét mértékében vagy a hirdetések súlyozásában. És itt jön képbe, hogy az online marketingen belül is sok területhez kell érteni, ha azokat hatékonyan akarjuk csinálni.
Ha valaki azt mondja online marketing, akkor legelőször a Facebook és Google Ads hirdetési lehetőségek jutnak eszünkbe, talán még az Instagram kampány. Egy szakembernek mi jut először eszébe?
Ez pontosan így van. Nekem a legelső gondolatom mindig az, hogy tisztázzuk az ajánlatkérővel, hogy a hatalmas összetett rendszerből, mi az, amire valójában szüksége van a cégének az aktuális fázisában. Ehhez van egy standard kérdéssorunk és csekklistánk, amiből kapunk egy átfogó képet és amihez mérten tudunk javaslatot tenni az online eszközök használatára.
Vannak ma már úgynevezett tartalomgyártási minitréningek? Ezekbe érdemes belemenni, vagy inkább forduljunk egyből szakemberhez, mert erre a területre tehetség is kell, ami nem adatik meg mindenkinek?
Induló vállalkozásnak, azért, hogy költséget csökkentsen, érdemes lehet. A felületes tudást, például a közösségi médiába való posztolás szabályait és az egyszerűbb grafikai szerkesztéshez szükséges gyorsan el lehet sajátítani, de a tartalomgyártás egy elég összetett terület. Benne van a fotózás, a videózás, a szövegírás is és ezeken belül is vannak olyan speciális területek, amiket csak évek alatt lehet megtanulni. Ha egy már jól működő és fejlődő, magát profinak mutatni akaró vállalkozásról beszélünk, akkor az előzőek miatt érdemes erre szakembert felkérni.