A készpénz-átutalási megbízás díja – amint az már a napokban nyilvánosságot kapott - jövőre 112 forintról 137 forintra nő majd. (A jövő évi adóváltozásokról itt olvashat bővebben.) Ezt a számlavezető bankok közbeiktatásával a cégek fizetik a postának. Az emelést a költségek növekedésével indokolták, s a bejelentés értelemszerűen óriási tiltakozást váltott ki, amely a mértéket figyelembe véve (22 százalék) nem annyira meglepő.
A díjemeléssel párhuzamosan ugyanakkor egy új befizetési móddal is készül a posta. A Népszabadság információi szerint a legnagyobb szolgáltatók a Magyar Postáól 50-80 forint közötti ajánlatot kaptak, amely jóval kedvezőbb a sárga csekk után fizetendőnél.
De mi is az a fehér csekk?
A lap erről annyit ír, hogy látszólag ugyanúgy fest, mint a sárga, ám elegendő sima (esetleg perforált) fehér papírra nyomtatni, ami már eleve hoz megtakarítást a cégeknek. A fehér csekk alsó részén található, gépi leolvasásra alkalmas mezőben azonban más adatok lesznek, a címzett bankszámlaszámát egyedi azonosítóra cserélik, így ezt a csekket már nem lehet bankfiókban befizetni, csak a postán – így az állami cég védeni tudná a piacát. Igaz, a lehetőség, hogy egy banki ügyintéző a számla alapján manuálisan kitöltsön egy átutalási megbízást, továbbra is megmarad, de a fiókban indított átutalás a csekknél is drágább, és az ügyfél fizeti. Átutalást ő is indíthat elektronikusan, és ez számlacsomagtól függően akár ingyenes is lehet, de ebben van hibalehetőség, és a fogadó szolgáltatónak is emberi erőforrást kell igénybe vennie ahhoz, hogy azonosítsa az egyszeri átutalásként érkezett befizetéseket.
A fehér csekk másik előnye a lap információi szerint ugyanakkor, hogy a hatályos szabályozás szerint a szolgáltatás díját nem kell hirdetményben közzétenni, mint a készpénz-átutalási megbízás esetében. Azaz elviekben a posta egyedi kedvezményeket is tud adni a szolgáltatóknak. Ezeknek viszont informatikai fejlesztést is végre kell hajtaniuk, ha fehér csekkes számlát kívánnak kiállítani, ami igen költséges is lehet. Hacsak nem maga a Magyar Posta lesz az, amely jutányos áron elvállalja a számlakészítést is – ezt más-más cégekkel ugyan, de ma is külső vállalkozásban végeztetik a szolgáltatók. Nagy piaci szereplő például a Díjbeszedő Zrt., de szűk fél tucat cég végez nagy tételben ilyen szolgáltatást. A fehér csekkel a posta ezen a piacon is tudná erősíteni pozícióját.