Az adóhivatal összefoglalója szerint a személyi kedvezményhez szükséges orvosi igazolást szakambulancia, kórházi osztály szakorvosa, vagy az általuk készített orvosi dokumentáció alapján a háziorvos állíthatja ki.
Az orvosi igazolás kötelező tartalmi elemei:
- a súlyosan fogyatékos személy természetes személyazonosító adatai (családi és utóneve, születési családi és utóneve, születési helye és születési ideje, anyja születési családi és utóneve), lakóhelye, adóazonosító jele,
- az igazolás alapjául szolgáló szakorvosi dokumentáció kiadásának dátuma,
- a súlyos fogyatékosság jellege (végleges vagy ideiglenes),
- ideiglenes igazolásnál annak hatálya,
- az igazolás kiállításának dátuma,
- az igazolást kiállító szakorvos/háziorvos aláírása.
Aki évközben szeretné érvényesíteni a nyilatkozatát, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) teheti meg. Ha az adóév, esetleg több adóév elteltével utólag állapítják meg a kedvezményre való jogosultságot, akkor az igazoláson feltüntetett kezdő naptól a kedvezmény az 5 éves elévülési időn belül, visszamenőleg érvényesíthető az adóbevallás(ok) önellenőrzésével.
A háziorvosoknak, szakorvosoknak a tavaly kiállított személyi kedvezményre jogosító igazolásokról január 31-ig kell elektronikusan adatot szolgáltatni a NAV-nak. A személyi kedvezményre való jogosultságot alátámasztó orvosi igazolást a magánszemélyeknek nem kell beküldeniük a NAV-hoz, azt csupán meg kell őrizniük az elévülési idő végéig.
Azoknak az orvosoknak, szakorvosoknak, akik személyi kedvezményre jogosító igazolást állítottak ki 2024-ben, adatot kell szolgáltatniuk 2025. január 31-ig. Az adatszolgáltatáshoz szükséges K51-es nyomtatvány a NAV honlapjáról letölthető, és kizárólag elektronikusan nyújtható be.