A megegyezés az után született, hogy a brit adóhatóság éveken át nyomozott a Google adóügyei miatt. A megegyezésnek része az is, hogy a Google mostantól a brit hirdetőktől származó bevétel után adózni fog az országban – adta hírül a The Verge.
Korábban a keresőóriás – sok más hasonló céghez hasonlóan – alacsony adókulcsokat biztosító országokban bejegyzett irodák segítségével kerülte el az adófizetést. A Google és a Facebook Írországban bejegyzett társaságokon keresztül realizálja hirdetési árbevételeit. Ennek oka elsősorban a rendkívül alacsony effektív adókulcsot eredményező, a tech-óriások körében nagyon népszerű dupla ír-holland szendvics adózási struktúra.
Hogy a szellemi tulajdon jogokkal való „ügyeskedéssel” hogyan mentik át más országokban ezek a cégek a bevételeiket, arról itt olvashat bővebben.
A magyar kormány kevésbé sikeresen a Google és a Facebook hazai hirdetési bevételeinek megadóztatása érdekében vezette be a reklámadót, amelyet, ha a vállalatok nem fizetnek be, a hirdetést megrendelő magyar kkv-knak kellett volna kifizetnie.
A 2015. január 1-től hatályos szabályok szerint a reklám közzétételt megrendelő adóalanyok reklámadó-nyilatkozat hiányában is mentesülhetnek a reklámadó-fizetési kötelezettségük alól. Az adómentesség feltétele, hogy igazolni tudják, hogy a reklám közzétevőktől bekérték a nyilatkozatot, és ezt a tényt be is jelentették az adóhatóságnak. Ennek alapján vélelmezhető, hogy a NAV nagyon komoly adatbázist építhet a kérdéses cégek által a magyar adóalanyok részére értékesített szolgáltatásokról. Az előzetes szakértői vélemények azt feltételezték, hogy csak a legnagyobb reklámozók jelentik majd be költéseiket az adóhatóságnak, mert ha a havi reklámköltések nem haladják meg a 2,5 millió forintot, akkor a megrendelőket sem reklámadó- sem pedig társasági adófizetési kötelezettség nem terheli. Azonban még így is egyedülálló értékű adatvagyon állhat elő, mivel sem a Google sem pedig a Facebook nem kommunikálta még a Magyarországról származó bevételeinek nagyságát – írta a Reklámadó blog.
A brit kormány szerint ez az első fontos győzelem kampányukban, melynek célja, hogy tisztességes adózásra vegyék rá a Nagy-Britanniában profitot termelő cégeket.