A koronavírus-járvány rendkívüli változásokat idézett elő a nemzetközi szállítmányozásban is. Mivel nagyon kevés járat közlekedik a levegőben még most is, a repülős szállítások esetében a díjak két-háromszorosára nőttek a korábbiakhoz képest, és egyelőre nem is mennek lejjebb. Új trend, hogy sok vállalat a vonatos szállítást részesíti előnyben, mert bár kétszer annyiba kerül, mint a hajós megoldás, a termékek így két hét alatt meg is érkeznek.
Sas Gábor, a Rosas Kft. logisztikai igazgatója azt tapasztalta az elmúlt hónapokban, hogy az import mértéke nagyot nőtt, mert a cégek így komolyabb hasznot tudnak realizálni, mintha nagykereskedőktől vennék meg az árukat. Ezzel egy időben viszont partnereik körében jelentősen csökkent az export: az Európai Unión kívülre szállító termelő és gyártó cégek esetében 20-30 százalékos az átlagos visszaesés.
A várakozási idő egyre nőni fog
A 30 éve logisztikai területen dolgozó szakember szerint továbbra is rengeteg orvosi berendezés és egészségügyhöz kapcsolható áru érkezik külföldről Magyarországra.
„Kínából minimum 15-20 százalékkal olcsóbb behozni a termékeket, mintha azok Németországból érkeznének. Bár a minőség nem minden esetben éri el a nyugat-európai szintet, egyes kínai cégek már tényleg elfogadhatóan dolgoznak, és kezdik felvenni a versenyt az itteni piaccal” – magyarázta.
Ami az elkövetkező időszakot illeti, Sas Gábor szerint a karácsony közeledtével természetesen megint felélénkül majd a szállítmányozási forgalom, és folyamatosan növekedni fog a várakozási idő. Már most is előfordul, hogy napokat kell várniuk, mire a termékeket fel tudják tenni a repülőkre, a vonatokra vagy a hajókra.
„Mindenkinek azt tanácsolom, hogy ha az EU-n kívülről, esetleg Kínából szeretne rendelni, akkor november elejéig tegye meg, így lehet esély arra, hogy időben meg is érkezik a szállítmány. Ha a kapacitás eléri a maximumát, akkor a lakossági csomagokat hátrébb fogják helyezni, emiatt lehet, hogy sokan nem tudják majd a fa alá tenni december végén azt, amit eredetileg kigondoltak” – magyarázta.
Az áfát a termék értékesítése után kell befizetni
Sas Gábor elmondta azt is, hogy tapasztalataik szerint egyre több kisebb cég mer belevágni az importálásba. Sok vállalat korábban félt a kínai árubeszerzéstől, mert időigényes és bonyolult procedúrának vélték, valamint aggódtak a pénzük miatt is, de ez a járvány alatt megváltozott. A Rosas Kft. éppen ezért új szolgáltatást indított, és már a külkereskedelmi áruforgalom segítésében is részt vesznek.
A szakember felhívta a figyelmet arra is, hogy csak a vámtételt és a terméket kell kifizetni az Unión kívüli import esetén. Az áfa önadózói vámkezelés lényege, hogy a cégeknek az áfát kizárólag a termék értékesítése után kell az áfabevallásban fizetendő áfaként bevallani.
„Amikor megérkezik az áru az Európai Unión kívülről, mi benyújtjuk a NAV vámhivatali részéhez a szükséges dokumentumokat, ők pedig a tájékoztató sorba írják fel, mennyi lenne az áfa. Ezt mi a soron következő áfabevallásunkban feltüntetjük, ezzel az importáló cégnek semmilyen kötelessége nincs, csak a könyvelésbe kell betennie, hogy miért utalta ki azt a bizonyos összeget” – magyarázta.