A szociális biztonsághoz való jogot az Alaptörvény olyan alapvető értékként rögzíti, amelynek érvényesülését az állam szociális intézmények és intézkedések rendszerével valósítja meg. Ezért az időskorúak bentlakásos szociális ellátási feltételeinek javítását ösztönzi az Állami Számvevőszék (ÁSZ), amely jelentésében javaslatokat fogalmazott meg egyebek mellett az intézmények személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása, valamint az erőforrásokkal való hatékonyabb gazdálkodás érdekében.
A részvétel ingyenes, jelentkezzen most! >>>
Lezárult az Állami Számvevőszéknek az időskori bentlakásos szociális ellátás helyzetét vizsgáló ellenőrzése. Jóllehet az ÁSZ az ellenőrzött intézményeknél számos jó gyakorlatot is azonosított, a minisztérium és az állami fenntartó által is ismert hiányosságok – a szakemberhiány, az alacsony bérezés vagy az elavult eszközállomány – megoldása további intézkedéseket igényel.
Az ellenőrzés megállapította, hogy az időskorúak szociális ellátásának fenntartható megszervezése érdekében a minisztérium kialakította a stratégiai kereteket, meghatározta a célkitűzéseket, a célok eléréséhez szükséges intézkedéseket, és azonosította a hiányosságokat. Ezek közé sorolható a szociális szférában jelen lévő szakemberhiány, az alacsony bérezés, a rendszer működésével kapcsolatos információk hiányosságai és az egységes működés hiánya. A stratégiákban megfogalmazott intézkedések megvalósítására azonban a 2020-2022-es években nem került sor.
Az ellenőrzés megállapította azt is, hogy a szükséges tárgyi feltételek biztosítása érdekében tett intézkedések összességében – elsősorban a rendelkezésre álló költségvetési források szűkössége miatt – nem voltak eredményesek.
A fenntartó a stratégiai célok megvalósítását támogató közép- és hosszú távú koncepcióval nem rendelkezett. Noha az intézmények működését ellenőrizte, értékelte, a gazdálkodási és üzemeltetési folyamatok vonatkozásában hatékonysági vizsgálatokra nem került sor. Az SZGYF a hiányzó tárgyi feltételek biztosításához átcsoportosításokat végzett, illetve a minisztérium felé póttámogatási kérelmeket adott be, azonban ezen intézkedések nem voltak eredményesek.
2022-ben a vizsgált intézményekben a férőhely-kihasználtság csökkent, mindeközben a várakozási idő átlagos hossza kis mértékben növekedett, több, mint 6 hónap volt. A csökkenő férőhely-kihasználtság hátterében részben az állt, hogy egyes szolgáltatási helyeken a tárgyi vagy személyi feltételek hiánya miatt üres férőhelyeket nem lehetett feltölteni, a várólistán szereplő, folyamatos ápolásra szoruló igénylőket ezen hiányosságok miatt nem lehetett elhelyezni.
A 2018-2022. évek között az ellenőrzött intézményekben az év végi üres álláshelyek száma közel másfélszeresére emelkedett, a magas fluktuáció és az üres álláshelyek betöltésének növekvő időigénye kockázatot jelentett a feladatellátás színvonalára. A megfelelő minőségű szolgáltatások tekintetében kockázatot hordozott az elavult eszközállomány is.
Az ellenőrzött idősotthonok éves bevételének mintegy 70-80 százalékát a központi költségvetési támogatás jelentette, az ellátottak által fizetett térítési díj éves bevételen belüli aránya az ellenőrzött években folyamatosan csökkent. Emellett jelentős mértékű volt az ellenőrzött intézményekben a térítési díjhátralék összege, 2022. év végén a megállapított éves térítési díj 10,3 százalékát tette ki. Az időskorúak bentlakásos elhelyezését és ellátását mind nagyobb mértékben az állami költségvetés finanszírozta.
A fenntartó a tárgyi feltételeket illetően felmérte az intézményi vagyon állapotát és a minisztériumnak – a szükséges többletforrásokat is meghatározva – javaslatot tett fejlesztésre, felújításra, azonban a rendelkezésre álló források leginkább a vis major okok miatt használhatatlan eszközök pótlására nyújtottak fedezetet. A végrehajtott intézkedések összességében nem voltak eredményesek, nem voltak elegendőek ahhoz, hogy növekedjen a határozatlan működési engedéllyel rendelkező (azaz a jogszabályi feltételeket teljesítő) férőhelyek aránya. Az ideiglenes hatályú működési engedéllyel rendelkező – tehát bizonyos jogi hiányosságokkal rendelkező intézményekben – a férőhelyek aránya 2022. év végére megközelítette a 45 százalékot, ami a hosszútávú biztonságos működésre és színvonalas feladatellátásra kockázatot jelentett.
Az ÁSZ az ellenőrzött intézmények kétharmadánál jó gyakorlatokat, a teljesítményelvre fókuszáló intézkedéseket is azonosított, ilyenek voltak például a költségracionalizáló, vezetői monitoringot szélesítő, gondozottak igényeit feltáró folyamatok.
Újra jelentkezik a Nyugdíjszerviz! A téma legjobb szakértőivel Önök is beszélgethetnek telefonon és írásban. Dr. Farkas András nyugdíjszakértő és Karácsony Mihály, a nyugdíjas parlament elnöke március 18-án hétfőn 15 óra 30 perctől élőben válaszol.
Előzetesen telefonon és írásban is eljuttathatják kérdéseiket, véleményüket a 06 30 940 1772-es telefonszámon vagy a [email protected] e-mail címen.
Tervezett további témák:
- Mik a legfontosabb szempontok a nyugdíj megtakarításánál?
- Hogyan tervezhetjük meg a jövőnket pénzügyileg biztonságosan?
- Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a hatékony és célirányos nyugdíjmegtakarításra?
- Megeszik a költségek a megtakarításokat?
- Mennyit kell félretenni egy 100 ezer forintos havi nyugdíj kiegészítő járadék érdekében?
- Hol van ilyenkor az állam? Hogy segíthet(ne) a munkáltató?
- Mik a legfontosabb tényezők a nyugdíjmegtakarítás tervezésekor?
- A nyugdíj olyan messze van, mi van, ha előbb akarok kivenni a megtakarított pénzemből? Érdemes, egyáltalán „fel lehet törni” a nyugdíj-perselyt?
- Mibe és hogyan fektet a nyugdíjpénztár(i tag)? Kinek lehet érdekes a MÁK új Nyesz számlája? Nyugdíjbiztosítás mellett tartsunk-e más vasat is a tűzbe?