Mikrovállalkozások vették fel a legtöbb hitelt a növekedési hitelprogramban

A darabszámokat tekintve a hitelek csaknem kétharmadát a kereskedelem, javítás ágazatban, a mezőgazdaságban, illetve a feldolgozóiparban tevékenykedő vállalatoknak nyújtották.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma közzétett elemzéséből. A tájékoztatás szerint a mikrovállalkozások aránya folyamatosan nőtt a 2013 júniusa és 2017 márciusa között megvalósított program során, a szegmensnek több mint 46 ezer ügylethez csaknem 860 milliárd forint kölcsönt adtak a hitelintézetek, főleg beruházásra. A kisebb vállalkozások nagyobb térnyerésével összhangban csökkent a jellemző hitelméret is, amelynek medián értéke az első szakaszban még 21 millió forint, majd a második szakaszban 9 millió forint, a kivezető szakaszban pedig 7 millió forint volt.

Felpörgette gazdaságot, de most itt a vége
Minden tekintetben eredményesen zárult március végén a rendszerváltás utáni legnagyobb vállalkozói finanszírozási kezdeményezés. A Növekedési Hitelprogram (NHP) keretében csaknem 40 ezer vállalkozás jutott átlagosan70 millió forintnyi olcsó forráshoz. Az NHP kivezetésével sokat veszít a magyar vállalkozói réteg, de ezt kompenzálhatja a szintén a jegybank által bevezetett Piaci Hitelprogram.
Az MNB szerint a 2,5 százalékban limitált kamatmarzs viszonylag széles vállalkozási kör finanszírozására nyújtott lehetőséget. Az átlagos hitelösszeg a program egészét tekintve 36 millió forint, a medián 9,9 millió forint volt. Az átlagos hitelméret a Közép-Magyarország régióban a legmagasabb, mintegy 52 millió forint, miközben a medián érték itt a második legalacsonyabb, 8,5 millió forint. A program eredményei között említették, hogy az nhp csökkentette a hitelek regionális koncentrációját. Míg indulását megelőzően a kkv-hitelállomány mintegy 54 százaléka közép-magyarországi székhelyű vállalkozásokhoz kapcsolódott, az nhp-ban megkötött hitelszerződések összegének csak 36 százaléka köthető ehhez a régióhoz.

Az nhp-s hitellel rendelkező vállalkozások több mint 90 százaléka nyereséges volt 2015-ben, szemben a társas vállalkozások 60 százalék körüli arányával. A veszteséges vállalkozások kisebb arányt képviselnek az nhp-s hitelt felvett vállalkozások között, mint általában a társas vállalkozások vagy a beruházási hitellel rendelkező vállalkozások esetében, ami vélhetően a kamatmarzs felülről való korlátozásának is köszönhető a közlemény szerint. A tájékoztatás alapján az nhp-ban csaknem 40 000 mikro-, kis- és középvállalkozás jutott kedvező finanszírozáshoz több mint 2800 milliárd forintért. Az MNB becslései szerint az nhp 2 százalékponttal járulhatott hozzá 2013 és 2016 között a gazdasági növekedéshez, a foglalkoztatottak számát pedig mintegy 20 ezerrel növelhette.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo