Mennyi megtakarítása van a mai harmincasoknak?

A generáció 79 százaléka változtatott pénzügyi céljain és szokásain a járvány hatására, és ennél is többen voltak, akik visszafogták kiadásaikat. Ez egyrészt abból ered, hogy bizonyos szolgáltatásokra (utazás, szórakozás, koncert) nem tudtak költeni, másrészt tudatosan is igyekeztek kevesebbet költeni a megszokottnál. Elmondásuk szerint jobban odafigyeltek rá, hogy az élelmiszerek ne vesszenek kárba, és számos más termék esetében is alaposabban átgondolták, valóban szükségük van-e rá.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A vírus hatására több harmincas készít havi pénzügyi tervet

A 30-as generáció közel fele már a járvány előtt is nyomon követte a havi kiadásait, 2020 októberében azonban ennél is többen (62 százalék) nyilatkozták azt, hogy folyamatosan figyelnek havi kiadásaikra. A generáció fele nem csak leköveti a hónapját, hanem előzetes tervet is készít arról, hogy mire és mennyit fog költeni: a tudatosan tervezők 82 százaléka képes tartani magát az előzetes pénzügyi terveihez, 18 százalékuk viszont havonta megcsúszik vagy újratervez.

Félelmeik megtakarításra ösztönzik a 30-asokat

A generáció többségének fontos lett, hogy legyen megtakarítása, elsősorban azért, mert félnek a jövőbeli váratlan eseményektől, helyzetektől, és tartanak attól, hogy kevés a jelenlegi tartalékuk. A korosztály 52 százaléka érzi magát valamilyen szinten anyagi biztonságban, 23 százalékuk viszont szorong pénzügyei miatt. A koronavírus időszaka alatt a megtakarításokkal rendelkező harmincasok 37 százalékának eddig nem kellett hozzányúlnia félretett pénzéhez, és úgy látja, erre nem is lesz szüksége, míg az a 23 százalék - aki bár eddig nem nyúlt hozzá - úgy véli, a közeljövőben lehet, hogy kénytelen lesz. Ezzel szemben 40 százalék már költött valamennyit a megtakarításaiból, 17 százalékuk pedig jelentős összeget volt kénytelen elkölteni belőle.  A budapestiek (31 százalék) az országos átlagnál (19 százalék) sokkal inkább aggódnak a munkahelyük elvesztése miatt, a diplomások pedig átlagon felül félnek a válságtól, attól azonban sokkal kevésbé, hogy egészségi állapotuk veszélybe kerülhet, és hogy ennek anyagi vonzata lesz.

Gyorsan hozzáférhető helyen tartja a generáció több mint fele a pénzét

A harmincasok 77 százaléka rendelkezik valamilyen megtakarítással, és megtakarított pénzét a generáció fele készpénzben (35 százalék) vagy lekötés nélküli folyószámlán (26 százalék) tartja. A megtakarítással rendelkezők többségében kis összegű, likvid megtakarítással rendelkeznek. Kisebb hányaduk nevezte meg megtakarítása helyeként a megtakarítási számlát (16 százalék), az életbiztosítást (13 százalék), az állampapírt vagy a lekötött betétet (9-9 százalék), de a diplomások esetében minden felsorolt megtakarítási forma jelentősen magasabb, sőt náluk az ingatlan, a magánnyugdíjpénztár és az értékpapír is jellemző megtakarítási forma.

Már egyetlen jövedelem nélküli hónaptól megrogyna a generáció fele

A generáció 54 százaléka tudná jelenlegi életszínvonalát fenntartani megtakarításaiból több mint két hónapig, ha a háztartása elveszítené jövedelmét. A diplomások esetén a legmagasabb a minimum két hónapnál hosszabb időt fedezni tudó megtakarítás. A generáció közel fele csupán 1 hónapig tudná jelenlegi életszínvonalát finanszírozni, ha a háztartása elveszítené jövedelmét, és közülük azok, akik nem rendelkeznek megtakarítással, egy hónapot sem bírnának ki.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo