Meglepő, de ragaszkodnak a készpénzhez a fiatalok

Miközben a fiatalok egyre gyakrabban fizetnek elektronikusan nem online vásárlásaik során, a készpénznek is van helye a körükben - erre jutott a K&H ifjúsági index. Idén a készpénzt előnyben részesítő huszonévesek aránya 46 százalékos volt, az elektronikus megoldásokat preferálóké pedig 54 százalékos, ami szerény elmozdulást jelent az elmúlt két évhez képest, 2021-ben ugyanis 49-51, 2022-ben pedig 47-53 százalékos eredmény született. Ugyanakkor az is látszik, hogy a jellemzően elektronikusan fizető fiatalok egyre gyakrabban választják ezt az alternatívát, és az okostelefonos tranzakciók is egyre népszerűbb a körükben.

A jegybank adatai szerint tavaly a kártyás vásárlások értéke meghaladta a készpénzfelvételekét. A kártyás vásárlások száma 23 százalékkal, az összforgalom pedig 34 százalékkal nőtt éves szinten. A K&H ifjúsági index idei második negyedéves jelentésében az látszik, hogy a 19-29 éves fiatalok körében az elektronikus fizetési módok preferenciája csak lassan nő, a készpénz még mindig nagyon erősen tartja magát az ő körükben is. Viszont azok, akik jellemzően így fizetnek, egyre gyakrabban választják a készpénzmentes alternatívát.

Fej fej mellett

A legújabb eredmények szerint az elektronikus fizetést részesíti előnyben a fiatalok 54 százaléka, 46 százalékuk pedig inkább a készpénzt választja. 2021-ben az elektronikus fizetés 51-49 százalékos arányban nyert a készpénzzel szemben, míg 2022-ben 53-47 százalékkal – azaz az eredmény minden évben nagyon szoros volt.

Az elmúlt két évben a két fizetési mód preferenciája közti különbség csak nagyon kis mértékben változik, bár nagyon lassan az elektronikus fizetés felé billen a mérleg.

A kutatás alapján az is látszik, hogy a Budapesten és a központi régióban élő fiatalok 34 és 33 százaléka, ahol lehet, elektronikusan egyenlíti ki a számlát, míg a kisebb településeken lakó társaik körében 21 százalékukra igaz ez.

Bár a készpénz a huszonévesek körében is tartja magát, és az elektronikus fizetést preferálók aránya csak nagyon lassan nő, azok a fiatalok, akik egyébként szoktak így fizetni, egyre több vásárlásuknál választanak valamilyen elektronikus fizetési módot. Két éve még csak a fiatalok 38 százaléka válaszolta, hogy majdnem minden nap elektronikusan fizet, idén már 54 százalék nyilatkozott így.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo