Meglepő, a magyarok negyede nem szeret pénzzel foglalkozni és befektetni

Az EVO Group megbízásából készült legfrissebb, „Fizetési szokások” című nemzetközi tanulmány eredményei szerint a magyarok több mint fele a digitális fizetést részesíti előnyben annak gyorsasága és kényelme miatt. A tanulmány elkészítésében a Visa partnerként vállalt szerepet a közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is.

A tanulmány szerint a magyar fogyasztók 57 százaléka bankkártyával fizet vásárláskor.  A kutatásban résztvevők 18 százaléka elmondta: leginkább akkor fizetnek készpénzzel, ha az adott üzletben vagy szolgáltatóhelyen nem érhető el a digitális fizetés. Fontos megállapítás, hogy a digitális a legelterjedtebb fizetési mód a magyarok körében mind az üzletekben, mind az online vásárlás során. A válaszadók 44 százaléka fizetett legutóbbi bolti vásárlásáért kártyával, illetve telefon, okosóra vagy más eszköz használatával. A legutóbbi online vásárlásuk alkalmával a válaszadók mindössze 14 százaléka válaszolta azt, hogy átvételkor készpénzzel fizetett.

Megszerették a magyarok az elektronikus fizetést (Fotó: EVO Group)

"2022 márciusában készítettük el a fizetési szokásokat vizsgáló felmérést, amely 14 országra terjedt ki Európában, illetve azon kívül is. Az eredmények alapján közvetlenül nyomon követhetjük a preferált fizetési móddal kapcsolatos változásokat. Ahogyan egykor a cserekereskedelmet felváltotta egy univerzálisabb találmány: a pénzérme, majd később a papírpénz, most pedig ezeket a még kényelmesebb és biztonságosabb elektronikus pénz helyettesíti egyre inkább. Ennek a folyamatnak a dinamikáját kísérhetjük figyelemmel különböző országokban, amelyek között vannak fejlettebbek – például Magyarország, Lengyelország, Írország, illetve az Egyesült Királyság - és vannak olyanok is, ahol a fizetések fejlődése még csak most gyorsul fel. Az azonban mindenhol egyértelmű, hogy az elektronikus fizetések a gazdaság és a digitális társadalom előrehaladásának fontos részévé váltak" - mondta Joanna Seklecka, az eService igazgatótanácsának elnöke.

A digitalizáció közelebb hozza az üzleteket a fogyasztókhoz

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a digitális fizetési módot kínáló üzleteket a magyar fogyasztók egyértelműen pozitívan ítélik meg - a válaszadók 84 százaléka szerint ezek a boltok modernek, 31 százalékuk pedig nagyobb biztonságban érzi magát ott (higiénikusabbnak tartják, mint más fizetési módokat). Mindemellett Magyarországon a digitális fizetési lehetőségek további terjedésére még mindig nyílik lehetőség. A hazai válaszadók 27 százaléka úgy emlékezett vissza, amikor legutóbb nem tudott kártyával fizetni, az a digitális fizetés lehetőségének hiánya miatt volt. A felmérés eredményei alapján a digitális fizetés elsősorban a hagyományos piacokon nem érhető el (41 százalék).

"Hiszünk abban, hogy egy nyitott és összekapcsoltabb világot eredményez, ha a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak nagyobb választási lehetőséget és rugalmasságot biztosítunk. Ezért arra törekszünk, hogy a gyors, biztonságos és megbízható digitális fizetésekhez egyre szélesebb körben férjenek hozzá az emberek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Visa a közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is számos kezdeményezéssel támogatja a fizetési ökoszisztéma fejlődését. Nő a kártyás fizetéseket elfogadó terminálok száma, valamint javul a fogyasztók napi fizetési élménye, hiszen új fizetési termékeket és megoldásokat vezetünk be a magyar piacon a partnerbankokkal, az elfogadókkal és más pénzügyi intézményekkel együttműködve" – nyilatkozta Kiss Ede, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője.

A magyar fogyasztók mindenhol digitálisan szeretnének fizetni, és ezek az elvárások a COVID-19 járvány idején csak fokozódtak, így a kis- és mikrovállalkozásokat segítő kezdeményezések most még fontosabbak. Ilyen kezdeményezés többek között a Visa Tap to Phone megoldása, amely a jelenlegi Androidos okostelefonokat alakítja fizetési terminállá és májustól már Magyarországon is elérhető. Ezzel a lehetőséggel élve a kereskedőknek nincs szüksége további eszközre, telefonjukkal és egy internetkapcsolattal szinte bárhol, bármikor képesek költséghatékonyan bankkártyát elfogadni.

Az álmok és a valóság – így bánnak a magyarok a pénzzel

A kutatási eredmények is megerősítették azt a tendenciát, hogy hazánkban nagy népszerűségnek örvend a digitális bankolás. A magyarok általában inkább távolról tartják a kapcsolatot a bankkal - a válaszadók 84 százaléka havonta legalább 2-3 alkalommal használja az internetbankot, és a magyar fogyasztók 78 százaléka ugyanilyen gyakran használja a mobilbankot. A tanulmány szerint a magyarok a banki szolgáltatásokat úgy fogják fel, mint a pénzük kezelésének módját: így ellenőrzik és tervezik meg kiadásaikat, és igyekeznek elkerülni az impulzív költekezéseket.

A magyarok pénzzel kapcsolatos magatartásának jobb megértése, illetve azok lehetséges változásainak megismerése érdekében, a kutatók hat csoportra osztották a válaszadókat:

- Szkeptikusok – akik nem szeretnek befektetni vagy pénzzel foglalkozni, jobbnak ítélik meg, ha otthon tartják a pénzüket.

- Beosztók – akiknek gondosan meg kell tervezniük a kiadásaikat. Előfordul, hogy szinte azonnal elköltik a rendelkezésükre álló pénzt. Korlátozott a költségvetésük.

- Jómódúak – akik ellenőrzik a pénzüket és a kiadásaikat, de a pénz csak eszköz egy cél felé – kényelmes vagyonnal rendelkeznek, nem kell állandóan a költségeken gondolkodniuk és aggódniuk.

- Az élet császárai - gyorsan költik a készpénzt arra, amire akarják, kontroll nélkül - elvégre ők az élet császárai.

- Álmodozók – akiknek vannak vágyaik, de egyelőre nincs meg hozzá a fedezet, nem veszik komolyan a pénzügyeket.

- Optimalizálók – akik tudatosan gazdálkodnak a pénzükkel - kihasználják az akciós ajánlatokat, megtervezik a kiadásaikat és befektetik a tőkéjüket. Nagyra értékelik a választás szabadságát, ezért nem utasítanak el semmilyen fizetési formát.

A magyarok több mint harmada (36 százalék) ellenőrzi vagy kezeli tudatosan a pénzét, mivel az optimalizáló és a jómódú szegmensek egyenlő arányban, egyenként 18 százalékot képviselnek.  A magyarok negyede a szkeptikus típusba tartozik, azaz nem szeretnek befektetni vagy pénzzel foglalkozni.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo