A zónaolvadék-csapda és részegységei az oroszországi Volgodonszkból mintegy 3200 kilométer megtétele után érkeztek Paksra. A kiindulási állomásról a Fekete-tengeren előbb Isztambul, majd a romániai Konstanca érintésével, és az ottani átrakás után a Dunán egy folyami hajó szállította Paksra a berendezést.
„Jelképes, hogy a Paks II. Atomerőmű területére érkező első nagy tömegű és méretű berendezés egy, a passzív biztonságot szolgáló eszköz. Az új magyar atomerőmű megbízható és biztonságos működésére ily módon már jóval azelőtt gondolunk, hogy az megkezdené a termelést. Mindent megteszünk azért, hogy az idén vagy a jövő év elején ténylegesen is hozzákezdhessünk az új blokkok építéséhez és a későbbiekben beépítsük az új magyar atomerőmű passzív biztosági rendszerének ezt a fontos elemét” – közölte Vitalij Poljanyin, a Paks II. Atomerőmű tervezését és építését fővállalkozóként végző Atomsztrojexport vállalat alelnöke, a Paks II. Atomerőmű építési projekt igazgatója.
A Paksi Atomerőmű 5. blokk megvalósítása, ahová a zónaolvadék-csapda is kerül majd, a terv szerint halad, zajlanak az építkezés előkészületei. Jelenleg befejezéséhez közeledik a talajszilárdítás, illetve megkezdődik a talaj kitermelése a munkagödörből a -23 méteres szintig, ami feltétele annak, hogy megkezdődhessen az alap betonozásának előkészítése.
A Paks II. Atomerőmű projekt nemzetközi, ami azt jelenti, hogy a munkaterületen a magyar és az orosz vállalatok mellett harmadik országbeli cégek és munkavállalók is dolgoznak.