Magyarországon érdemes fiatal használt autót venni, szinte féláron adják

Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy egy márkaszalonból kiguruló, vadonatúj autó már az első megtett méter után jóval kevesebbet ér, évekkel később mégis sokaknak okozhat meglepetést, hogy a nemrég komoly összegért megvásárolt autójuk használtpiaci értéke csupán töredéke az eredeti vételárnak. Néhány év elteltével ugyanis már drasztikusan alacsony az autók piaci ára, akár a luxus, akár a legkeresettebb kategóriákat vesszük alapul, bár az olcsóbb és a prémium márkák árának alakulásában, sőt a legnépszerűbb típusok között is mutatkoznak eltérések.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A carVertical szakértői által végzett friss felmérés a személyautók életkorának és értékének összefüggéseit vizsgálja, és az EU tagállamokban tapasztalható trendekkel összevetve rávilágít néhány magyarországi sajátosságra.

A kritikus három év

Habár a hazai piacon egy 5 éves autó nem számít különösebben idősnek, a felmérésből egyértelműen kiderül, hogy az értékvesztés túlnyomó része már az első három évben megtörténik, vagyis az újonnan vásárolt autók értéke ebben az időszakban esik vissza a legnagyobb mértékben. Magyarországon a 3 éves autók ára az eredeti vételárhoz képest ugyanis átlagosan már csupán 59 százalék. Az unió többi országában ugyanez az érték 67 százalék, ami mindenképpen számottevő különbség.

Kirívóan gyorsan csökken Magyarországon az új autók értéke (Fotó: Transportation Photo Collection)

Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője felhívja a figyelmet az adatokból egyértelműen kirajzolódó tényre, hogy a hazai használtautók minden korosztályú autó esetében olcsóbbak a nyugat-európai átlagárnál. „Még az öt-tízéves autók piaci ára is közel 10 százalékkal alacsonyabb ma Magyarországon, mint a többi uniós országban. Az autóvásárlóknak ezért is érdemes fenntartásokkal kezelniük a kirívóan olcsó külföldi autókat. Vonzó lehet ugyan, hogy látszólag jó állapotban vannak, ám a nyugati országokból importált járművek alapesetben mindig drágábbak, így a szokatlanul olcsón meghirdetett autók esetében fennáll a lehetőség, hogy például manipulálták a kilométeróra-állást.”

Az ötödik évben fordul a kocka

Milyen korú autók között érdemes tehát keresgélnünk, ha megbízható, jó állapotú és nem túl öreg járművet keresünk, de nem szeretnénk szembenézni ekkora mértékű amortizációval? A carVertical autóipari szakértője felhívja a figyelmet a kutatás alapján körvonalazódó helyzetre, mely mind a hazai, minden a nyugat-európai viszonyokra jellemző: az 5 év körüli autóknak már jóval erősebb a maradványértékük, így lényegesen kevesebb pénzt veszítünk, ha ilyen korú járművet veszünk. Matas Buzelis rámutat, hogy míg az első három évben az új autók értéke 41 százalékkal esik vissza, ami komoly veszteséget jelent – különösen a drága típusok esetében –, az értékgörbe ettől kezdve fokozatosan kezd elsimulni, így ha egy 5 éves autót veszünk, a következő három évben már csupán 18 százaléknyi veszteségre számíthatunk, ami nagyságrendekkel kevesebb. Ugyanez a mutató 6 éves járművek esetében már csak 15 százalék és ez a csökkenő tendencia az autóvásárlók számára megnyugtatóan folytatódik az évek számának növekedésével arányosan.

A 24-26 éves autók a legolcsóbbak

Mi a helyzet azokkal az autókkal, melyek jócskán túl vannak már a virágkorukon? Magyarországon az 1996 és 1998 között gyártott autók találnak a legalacsonyabb áron gazdára, és jellemzően ekkor éri el a csúcsát az általuk megtett kilométerek száma is. A 25-27 éves dízel üzemű járművek átlagosan 310 ezer kilométert futottak. A carVertical adatai szerint ez az érték 13-20 százalékkal magasabb, mint az unió többi országában forgalomban lévő, hasonló korú dízelautók esetében, melyek átlagosan már 22-23 éves korukig megteszik a legnagyobb utat.

A benzines autók itthon is és külföldön is hamarabb elérik a legnagyobb kilométerszámot. Míg Magyarországon a 23 éves autók közel 22 000 kilométert gyűjtenek össze, Nyugat-Európában a hasonló típusoknak 19 000 km az átlagos futásteljesítménye.

Jó befektetés lehet a régi, megkímélt autó

Érdekes különbség fedezhető fel a hazai és a külföldi használtautók értékének későbbi alakulásában is. Európában a kifejezetten régi autók ára egy ponton túl érezhetően emelkedni kezd. A legalacsonyabb áron a 17-20 éves járművek kelnek el, ám ekkor megfordul a tendencia. Egy 30 éves autó értéke például már közel ugyanannyi, mint egy 10-11 éves autóé.

„Magyarországon ezzel szemben más a helyzet, ugyanis általánosságban minél régebbi egy autó, annál inkább igénybe van véve, és az állapota is többnyire rosszabb, mint nyugat-európai társaié. Hazánkban a 30 éves veteránok ára a 16 éves autókéval veszi fel a versenyt – mutat rá a carVertical autóipari szakértője, Matas Buzelis. – Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynunk, hogy a hibátlan előéletű és jól karbantartott autók remekül megtarthatják az értéküket, így akár befektetésnek is kiválóak lehetnek.”

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo