Ellentétes mozgásokat mutatott az idei első negyedévben a magyar lízingpiac: az ellátási láncok helyreállásával a szállítási nehézségek a legtöbb szegmensben megszűntek, ezzel szemben újra előtérbe kerültek a nehéz gazdasági helyzetből és a pesszimista jövőképből adódó keresleti problémák, ezért szinte valamennyi eszközfinanszírozási területen – így a nagyhaszonjárműveknél, a mezőgazdasági gépeknél, az ipari gépeknél – csökkentek az eszközeladások – hívták fel a figyelmet a CIB Lízing szakértői a napokban megjelent friss lízingpiaci statisztikák alapján.
Szintén figyelemre méltó, hogy az első negyedévben már az egyes eszközök eladási ára, így finanszírozott értéke sem tudott tovább emelkedni, sőt a forgalmazási piacokra már mérsékelt árcsökkenés volt jellemző 2023-hoz képest: mindez magával húzta a lízingfinanszírozási volumenek csökkenését is.
A csökkenést ugyanakkor – egyelőre – hatékonyan ellensúlyozni tudják az állami támogatással kínált termékek: a forintban nyújtott finanszírozás esetén a KAVOSZ-nál elérhető Széchenyi Lízing konstrukciók (ezek főként a mezőgazdasági gépek, kishaszonjárművek beszerzésénél keresettek), míg az euróalapú finanszírozás esetén a Baross Gábor program EXIM által nyújtott termékei. A piaci racionalitással némiképp ellentétesen mozgott a retail személyautófinanszírozási piac: miközben itt most nincs elérhető államilag támogatott finanszírozási termék, és a releváns forgalomba helyezési statisztikák is inkább stagnálásnak beillő, egyszázalékos emelkedést mutattak, az első negyedévben bő 50 százalékkal ugrott a finanszírozott összeg a lízingpiacon.