A már ismert adóváltoztatások hosszabb távra szóló programokat takarnak, s amennyiben a jelenlegi kormányzat folytatja a választások után is jelen politikáját, akkor 5 év múlva érheti el általános érvényű hatását például az szja-ra vonatkozó, folyamatnak tekinthető változtatás. A versenyképesség javítását az élőmunka terheinek csökkentése jelentheti tehát, de évek során teljesül a cél, hogy a statisztikai átlagkeresettel rendelkezők jövedelme ne kerülhessen a felső adósávba. Azaz 2006-ban az adósáv csak szimbolikusan változik. Jelképes lépés az is most még, ahogyan a családoknak szánt kedvezményeket bevezetik, de ettől még fontos üzenet, hogy a szociális ügyeket nem az adókon keresztül kívánja a kormányzat működtetni a jövőben.
A közérzet javításának 2006-ban értelemszerűen felértékelődik a szerepe, s ez visszaköszön az áfá-ra vonatkozó, már törvényi rangra emelt voltozásokban. A versenyt élénkíti majd közvetlenül is az áfa-mentes értékesítést végző adóalanyoknál az áfa-törvény. A jövedéki adó ugyancsak marad a régi 2006-ban is, az egyetlen kivétel a szőlőbor adómértékének nem eltörlése, hanem 0 százalékban való meghatározása. A PricewaterhouseCoopers szerint nem biztos, hogy rossz lesz a hozadéka egy látszólagos visszalépésnek. Annak, hogy az importnál, az engedéllyel rendelkezők kivételével, mind az áfa, mind a környezetvédelmi termékdíjak területén visszatér az EU csatlakozás előtti kivetési rendszer. A legtöbb céget egy nem EU-kompatíbilis közteher sorsa foglalkoztatja. Mégpedig a helyi iparűzési adó, melynek esetében sem történik más, mint az, hogy gesztusértékű üzenetet fogalmaznak meg a jogszabályalkotók, de azt legalább tudja a piac, hogy az önkormányzati rendszer változása előtt ehelyütt lényeges előrelépés nem lesz. Hasonlóan borzolta és borzolja a magyarországi és - Kovács Lászlótól, a szakterületi brüsszeli biztosától is tudhatjuk - uniós kedélyeket a regisztrációs adó alakulása. A közösségi érv szerint itt az 1,25-ös szorzó, illetve jövőre az 1,20-as bújtatott áfát jelent, s a használt kocsiknál az is helyteleníthető, hogy nem különbözteti meg a szabályozás a használtsággal összefüggő környezetszennyezést. Egyelőre csak az tűnik biztosnak, hogy az idei 60 milliárdos regisztrációs bevétellel ellentétben 80-90 milliárdot látna szívesen a kormányzat a költségvetés bevételi oldalán.
Most aktuális, de nem adóváltozás az, amely viszont jót tesz a vállalkozók egy része komfort-érzetének. A számviteli törvény is módosul, miszerint a teljesen devizában zajló üzleti tevékenység feljogosítja a Magyarországon tevékenykedő cégek, hogy a könyvelést a pénznemnek megfelelően végezze el.