Míg a magyar piacon történt értékesítés 9%-kal csökkent múlt évben, addig - az export visszaesésének köszönhetőn - a teljes értékesítés 12 százalékkal, 6289 ezer hektoliterre csökkent a 2008-as értékesítéshez képest. Az értékesítés jobban csökkent a vendéglátásban, mint a kiskereskedelemben; ennek látható jele a hordós értékesítés folyamatos visszaesése. A fogyasztás csökkenése jobban érintette az üveges söröket, mint a dobozos csomagolású söröket.
A 2009-es év vesztesei a minőségi kategória márkái voltak, ahol 476 ezer hektoliterrel kevesebb sör fogyott a 2008-as értékesítéshez képest. A gazdaságos sörök kategóriájában ugyanakkor az eladott mennyiség (1842 hektoliter) alig alacsonyabb a 2008-as évhez (1855 hektoliter) képest. Így míg a minőségi sörök értékesítése 13%-kal esett vissza, addig a gazdaságos sörök értékesítése alig 1%-kal csökkent az előző évhez képest. A prémium kategória eladásai szintén csökkentek, míg a szuperprémium kategóriát kevésbé érintette a visszaesés.
Kevesebb adó, ugyanannyi alkalmazott
Tavaly tovább romlott a söripar adófizetési képessége is: 2009-ben az iparág összesen 53 milliárd forinttal járult hozzá az állami költségvetéshez. A 2008-hoz képest 4,4 milliárd forinttal kevesebb adó az ÁFA és a jövedéki adó csökkenéséből származik. Sajnos helyes volt az iparág prognózisa, mely szerint a jövedéki adó és ÁFA emelés az erősen csökkenő fogyasztás mellett a teljes adóbefizetés erős csökkenését eredményezi majd.
A zsugorodó sörfogyasztás ellenére a söripar továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt: a söripar 2009-ban gyakorlatilag megtartotta foglalkoztatási képességét, 2011 főnek biztosít közvetlenül munkát és több tízezren közvetetten dolgoznak az iparág érdekében a hazai mezőgazdaságban, a vendéglátóiparban és a kiskereskedelemben.
A felelős sörfogyasztásért
A Sörszövetség 2009-ben is folytatta az előző években megkezdett, a társadalmi felelősségvállalás és a sörkultúra népszerűsítése érdekében folytatott programjait, illetve új programot is kezdett. Tavaly megújult, és teljesen online felületre költözött a JÓFEJ (Józan, Felelős Járművezető) kampány. A közösségi média erejét hasznosító, új kampány során több mint ezer felhasználóhoz sikerült közvetlenül eljuttatni a JÓFEJ üzenetét: vagyis azt, hogy a fiatalok vállalják a felelősséget saját maguk és társaik iránt; ha bulizni mennek, akkor mindig mondjanak határozott nemet az ittas vezetésre.
Tavaly új programot is indított a Sörszövetség: a VEDD MAGAD KOMOLYAN Szakértői Kört neves szakértők meghívásával alapította meg azért, hogy a söripart is érintő társadalmi kérdésekben közös szakértői állásfoglalásokat fogalmazzon meg. 2009-ben a Szakértői Kör az önszabályozás témakörét tárgyalta meg.