Kerülik a fiatalok a bankokat

A TakarékBank és Xallis Consulting a közelmúltban reprezentatív kutatást végzett a 14-30 év közötti fiatalok és fiatal felnőttek pénzügyi szokásairól.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 90-es évek elejéről Magyarországon is elérhető bankkártya-szolgáltatás az elmúlt közel 20 évben radikális fejlődésen ment keresztül. Az ATM-ek és mára már könnyen elérhető és kezelhető elektronikus banki szolgáltatások egyaránt nagyban hozzájárultak a fiatal korosztály pénzügyi kultúrájának megerősödéséhez. A bankkártyát például több mint 90 százalékuk hasznos eszköznek tekinti.

A felmérés adatai szerint a bankkártya-használat szorosan összefügg az életkorral és az iskolázottsággal. A 14-17 közötti korosztály 53 százaléka, míg a 18-23 közöttiek már 87 százaléka használ plasztik lapocskát bizonyos banki szolgáltatások eléréséhez. Az iskolapad elhagyását követően a 24-30 közöttiek már 93 százaléka használja aktívan komplex banki szolgáltatásokat. A felsőoktatásban, majd minden intézmény előírja diákjainak a bankszámla-nyitást, amelyre a diákhitel és az ösztöndíj kifizetések érkeznek, ezért ebben a csoportban a kártyahasználat már 18 éves kortól közel 100 százalékos.  

A kártyahasználati szokásokról elmondható, hogy a vizsgált korcsoportba tartozó banki ügyfelek főként a kártyával közvetlenül igénybe vehető szolgáltatásokat - ATM-es készpénzfelvétel és mobilfeltöltés, illetve bolti vásárlás - részesítik előnyben. Fontos megemlíteni, hogy a bankkártyával rendelkezők hozzávetőlegesen egynegyede használja a bank által kínált internetbank-szolgáltatást, vagy 1 éven belül tervezi annak igénybevételét.

Internet és alacsony díjak

A felmérés részletei rávilágítanak arra is, hogy az egyes szolgáltatásokhoz milyen tulajdonságokat vár el ez a korosztály. „E szempontokat minden olyan banknak ismernie kell, amely a fiataloknak eredményesen szeretne banki szolgáltatásokat kínálni - hangsúlyozza Győri Dávid, a Xallis Consulting ügyvezetője.

A bankkártyával szemben fontos igény, hogy az interneten is feltételek nélkül lehessen vele vásárolni. Az adott banktól sok saját ATM-et várnak el, pénzfelvételek díja legyen alacsony és előre kiszámítható. Az internetbankkal kapcsolatban igénylik, hogy szoftver installálása nélkül, azonnal és egyszerűen elérhető legyen, az egyenleg a belépést követően azonnal megtekinthető legyen, és e szolgáltatás további díj nélkül járjon a számlához.

„A bankkártya kinézete főként vásárláskor fontos szempont - világít rá az elemzés egyik fontos megállapítására Egerszegi Ádám, a TakarékBank Takarékszövetkezeti üzletágának igazgatója. - A bankolásnak minden korosztály esetében vannak fontos presztízs vonatkozásai. A fiatalok esetében ez egyértelműen a bankkártyában testesül meg."

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo