A digitális készségekről úgy vélik, hogy kulcsfontosságúak a cégük sikeréhez; ennek érdekében a saját képzésükbe is invesztálnak. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze ötöde gondolja úgy, hogy egy külföldi kiküldetés vagy a szervezeten belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.
A PwC idei NextGen felmérése szerint a közép- és kelet-európai új generációs családi vállalkozók fokozottabban szeretnének részt venni cégük tevékenységében. Jelenleg 53 százalékuk folyik bele aktívan vállalkozásuk mindennapi tevékenységébe, ami a globális átlag (70 százalék) alatti arány, de az elkötelezettség növekszik. Az ügyvezetői tisztség elnyerésére a megkérdezettek közel fele (47 százalék) számít, egyharmaduk (33 százalék) pedig úgy véli, 2025-ig többségi tulajdonossá válik.
Digitális know-how-jukra támaszkodva a válaszadók csaknem 90 százaléka úgy gondolja, hogy jelentős értéket adhatnak hozzá annak érdekében, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális kornak megfelelő stratégia kialakításában. Úgy vélik, hogy a digitális technológia kulcsfontosságú a vállalkozásuk sikeréhez, sőt a válaszadók 30 százalékát aggasztja, hogy családi vállalkozásuk jelenleg sereghajtó ezen a területen.
„Mivel ők valóban a digitális generáció tagjai, a régió családi vállalkozásainak jövendő vezetői szívesen vetik be technológiai képességeiket, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális korhoz való alkalmazkodásban és érvényesülésben. Tehát megfelelő összhang van a családi cégtulajdonosok következő generációjának jövőbeli üzleti prioritásai, valamint képességeik és érdekeik között. Ugyanakkor sokan úgy érzik, hogy a családi vállalkozás vezetésével kapcsolatos tapasztalataik és a szakértelem hiánya akadályozza őket abban, hogy valódi hatást fejtsenek ki”– mondta Juhász Gergely, a PwC Magyarország magánvállalkozásokért felelős cégtársa.
Az átalakulás letéteményesei
A válaszadók kicsivel több mint negyede (26 százalék) említette a változó vevői igényeket mint a diszrupció fő mozgatórugóját. Az új generációs cégtulajdonosok a technológiai változások (22 százalék) és a piaci verseny (19 százalék) hatásaitól is tartanak.
A világ többi részéhez képest Közép- és Kelet-Európában a családi vállalkozások új generációs tulajdonosai saját magukat sokkal inkább az átalakulás élharcosainak tartják (68 százalék, szemben a 48 százalékos globális átlaggal), és felelősséggel kormányozzák vállalkozásukat a digitális forradalommal járó nehézségek és a változó vevői igények közepette.
A régiós válaszadók jelentős része az ipari és a gyártási ágazatban tevékenykedik, így az általuk említett legfontosabb kialakulóban lévő technológiák közé tartozik a dolgok internete, azaz az IoT (82 százalék) és a robotika (57 százalék), amelyet szorosan követ a mesterséges intelligencia (54 százalék).
Az új generáció régióbeli képviselői a globális társaikhoz hasonló üzleti prioritásokat határoztak meg: vállalataik vezetési módjának professzionalizálása és korszerűsítése (97 százalék), valamint a tehetségekre való összpontosítás (90 százalékuk szerint változtatni kell a tehetségek vonzása és megtartása terén; 86 százalékuk úgy véli, hogy ez a munkatársak továbbképzésére is vonatkozik).
Hogyan készülnek a vezető szerepre az új generáció tagjai?
Annak érdekében, hogy a jövőben jobban felkészüljenek családi vállalkozásuk átvételére, az új generáció tagjai befektetnek a saját maguk képzésébe. A többség (90 százalék) főiskolai és egyetemi képzésekkel fejleszti képességeit, ezt követi a konferenciákon és szemináriumokon való részvétel (73 százalék). Sokkal kevesebb válaszadó használja ki a kiküldetéseket (37 százalék) és az egymástól való tanulást (37 százalék). Mindössze 20 százalékuk véli úgy, hogy a kiküldetések vagy a vállalkozáson belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.
„Az olyan személyes szociális készségek kulcsfontosságúak lesznek, mint például a problémamegoldás és a stratégiai gondolkodás, a vezetői és a kommunikációs készségek. A technikai hozzáértésre kevésbé fókuszáltak a felmérés válaszadói, ezen a téren ugyanis a jövőben egyre inkább támaszkodnak az adott területhez – pénzügy, HR, marketing, jog, ügyvitel – értő szakemberekre – tette hozzá Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.