Jön a nagy generációváltás – komoly tervekkel érkezik a cégekhez az új nemzedék

A közép- és kelet-európai magánvállalkozások tulajdonosainak új generációja ambiciózus tervekkel készül a jövőre: az ügyvezetői tisztségre pályáznak, 2025-ig pedig többségi tulajdonosként is el tudják képzelni magukat.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A digitális készségekről úgy vélik, hogy kulcsfontosságúak a cégük sikeréhez; ennek érdekében a saját képzésükbe is invesztálnak. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze ötöde gondolja úgy, hogy egy külföldi kiküldetés vagy a szervezeten belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.

A PwC idei NextGen felmérése szerint a közép- és kelet-európai új generációs családi vállalkozók fokozottabban szeretnének részt venni cégük tevékenységében. Jelenleg 53 százalékuk folyik bele aktívan vállalkozásuk mindennapi tevékenységébe, ami a globális átlag (70 százalék) alatti arány, de az elkötelezettség növekszik. Az ügyvezetői tisztség elnyerésére a megkérdezettek közel fele (47 százalék) számít, egyharmaduk (33 százalék) pedig úgy véli, 2025-ig többségi tulajdonossá válik.

Digitális know-how-jukra támaszkodva a válaszadók csaknem 90 százaléka úgy gondolja, hogy jelentős értéket adhatnak hozzá annak érdekében, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális kornak megfelelő stratégia kialakításában. Úgy vélik, hogy a digitális technológia kulcsfontosságú a vállalkozásuk sikeréhez, sőt a válaszadók 30 százalékát aggasztja, hogy családi vállalkozásuk jelenleg sereghajtó ezen a területen.

„Mivel ők valóban a digitális generáció tagjai, a régió családi vállalkozásainak jövendő vezetői szívesen vetik be technológiai képességeiket, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális korhoz való alkalmazkodásban és érvényesülésben. Tehát megfelelő összhang van a családi cégtulajdonosok következő generációjának jövőbeli üzleti prioritásai, valamint képességeik és érdekeik között. Ugyanakkor sokan úgy érzik, hogy a családi vállalkozás vezetésével kapcsolatos tapasztalataik és a szakértelem hiánya akadályozza őket abban, hogy valódi hatást fejtsenek ki”– mondta Juhász Gergely, a PwC Magyarország magánvállalkozásokért felelős cégtársa.

Az átalakulás letéteményesei

A válaszadók kicsivel több mint negyede (26 százalék) említette a változó vevői igényeket mint a diszrupció fő mozgatórugóját. Az új generációs cégtulajdonosok a technológiai változások (22 százalék) és a piaci verseny (19 százalék) hatásaitól is tartanak.

A világ többi részéhez képest Közép- és Kelet-Európában a családi vállalkozások új generációs tulajdonosai saját magukat sokkal inkább az átalakulás élharcosainak tartják (68 százalék, szemben a 48 százalékos globális átlaggal), és felelősséggel kormányozzák vállalkozásukat a digitális forradalommal járó nehézségek és a változó vevői igények közepette.

Kép: Pixabay

A régiós válaszadók jelentős része az ipari és a gyártási ágazatban tevékenykedik, így az általuk említett legfontosabb kialakulóban lévő technológiák közé tartozik a dolgok internete, azaz az IoT (82 százalék) és a robotika (57 százalék), amelyet szorosan követ a mesterséges intelligencia (54 százalék).

Az új generáció régióbeli képviselői a globális társaikhoz hasonló üzleti prioritásokat határoztak meg: vállalataik vezetési módjának professzionalizálása és korszerűsítése (97 százalék), valamint a tehetségekre való összpontosítás (90 százalékuk szerint változtatni kell a tehetségek vonzása és megtartása terén; 86 százalékuk úgy véli, hogy ez a munkatársak továbbképzésére is vonatkozik).

Hogyan készülnek a vezető szerepre az új generáció tagjai?

Annak érdekében, hogy a jövőben jobban felkészüljenek családi vállalkozásuk átvételére, az új generáció tagjai befektetnek a saját maguk képzésébe. A többség (90 százalék) főiskolai és egyetemi képzésekkel fejleszti képességeit, ezt követi a konferenciákon és szemináriumokon való részvétel (73 százalék). Sokkal kevesebb válaszadó használja ki a kiküldetéseket (37 százalék) és az egymástól való tanulást (37 százalék). Mindössze 20 százalékuk véli úgy, hogy a kiküldetések vagy a vállalkozáson belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.

„Az olyan személyes szociális készségek kulcsfontosságúak lesznek, mint például a problémamegoldás és a stratégiai gondolkodás, a vezetői és a kommunikációs készségek. A technikai hozzáértésre kevésbé fókuszáltak a felmérés válaszadói, ezen a téren ugyanis a jövőben egyre inkább támaszkodnak az adott területhez – pénzügy, HR, marketing, jog, ügyvitel – értő szakemberekre – tette hozzá Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo