Jön a nagy generációváltás – komoly tervekkel érkezik a cégekhez az új nemzedék

A közép- és kelet-európai magánvállalkozások tulajdonosainak új generációja ambiciózus tervekkel készül a jövőre: az ügyvezetői tisztségre pályáznak, 2025-ig pedig többségi tulajdonosként is el tudják képzelni magukat.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A digitális készségekről úgy vélik, hogy kulcsfontosságúak a cégük sikeréhez; ennek érdekében a saját képzésükbe is invesztálnak. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze ötöde gondolja úgy, hogy egy külföldi kiküldetés vagy a szervezeten belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.

A PwC idei NextGen felmérése szerint a közép- és kelet-európai új generációs családi vállalkozók fokozottabban szeretnének részt venni cégük tevékenységében. Jelenleg 53 százalékuk folyik bele aktívan vállalkozásuk mindennapi tevékenységébe, ami a globális átlag (70 százalék) alatti arány, de az elkötelezettség növekszik. Az ügyvezetői tisztség elnyerésére a megkérdezettek közel fele (47 százalék) számít, egyharmaduk (33 százalék) pedig úgy véli, 2025-ig többségi tulajdonossá válik.

Digitális know-how-jukra támaszkodva a válaszadók csaknem 90 százaléka úgy gondolja, hogy jelentős értéket adhatnak hozzá annak érdekében, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális kornak megfelelő stratégia kialakításában. Úgy vélik, hogy a digitális technológia kulcsfontosságú a vállalkozásuk sikeréhez, sőt a válaszadók 30 százalékát aggasztja, hogy családi vállalkozásuk jelenleg sereghajtó ezen a területen.

„Mivel ők valóban a digitális generáció tagjai, a régió családi vállalkozásainak jövendő vezetői szívesen vetik be technológiai képességeiket, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális korhoz való alkalmazkodásban és érvényesülésben. Tehát megfelelő összhang van a családi cégtulajdonosok következő generációjának jövőbeli üzleti prioritásai, valamint képességeik és érdekeik között. Ugyanakkor sokan úgy érzik, hogy a családi vállalkozás vezetésével kapcsolatos tapasztalataik és a szakértelem hiánya akadályozza őket abban, hogy valódi hatást fejtsenek ki”– mondta Juhász Gergely, a PwC Magyarország magánvállalkozásokért felelős cégtársa.

Az átalakulás letéteményesei

A válaszadók kicsivel több mint negyede (26 százalék) említette a változó vevői igényeket mint a diszrupció fő mozgatórugóját. Az új generációs cégtulajdonosok a technológiai változások (22 százalék) és a piaci verseny (19 százalék) hatásaitól is tartanak.

A világ többi részéhez képest Közép- és Kelet-Európában a családi vállalkozások új generációs tulajdonosai saját magukat sokkal inkább az átalakulás élharcosainak tartják (68 százalék, szemben a 48 százalékos globális átlaggal), és felelősséggel kormányozzák vállalkozásukat a digitális forradalommal járó nehézségek és a változó vevői igények közepette.

Kép: Pixabay

A régiós válaszadók jelentős része az ipari és a gyártási ágazatban tevékenykedik, így az általuk említett legfontosabb kialakulóban lévő technológiák közé tartozik a dolgok internete, azaz az IoT (82 százalék) és a robotika (57 százalék), amelyet szorosan követ a mesterséges intelligencia (54 százalék).

Az új generáció régióbeli képviselői a globális társaikhoz hasonló üzleti prioritásokat határoztak meg: vállalataik vezetési módjának professzionalizálása és korszerűsítése (97 százalék), valamint a tehetségekre való összpontosítás (90 százalékuk szerint változtatni kell a tehetségek vonzása és megtartása terén; 86 százalékuk úgy véli, hogy ez a munkatársak továbbképzésére is vonatkozik).

Hogyan készülnek a vezető szerepre az új generáció tagjai?

Annak érdekében, hogy a jövőben jobban felkészüljenek családi vállalkozásuk átvételére, az új generáció tagjai befektetnek a saját maguk képzésébe. A többség (90 százalék) főiskolai és egyetemi képzésekkel fejleszti képességeit, ezt követi a konferenciákon és szemináriumokon való részvétel (73 százalék). Sokkal kevesebb válaszadó használja ki a kiküldetéseket (37 százalék) és az egymástól való tanulást (37 százalék). Mindössze 20 százalékuk véli úgy, hogy a kiküldetések vagy a vállalkozáson belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.

„Az olyan személyes szociális készségek kulcsfontosságúak lesznek, mint például a problémamegoldás és a stratégiai gondolkodás, a vezetői és a kommunikációs készségek. A technikai hozzáértésre kevésbé fókuszáltak a felmérés válaszadói, ezen a téren ugyanis a jövőben egyre inkább támaszkodnak az adott területhez – pénzügy, HR, marketing, jog, ügyvitel – értő szakemberekre – tette hozzá Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo