Idén már vásárolni akar a magyar

A gazdasági válság kitörése óta először javult a lakosság hangulata Európában: 12-ből 8 országban bizakodóbbak az emberek, mint tavaly, és várhatóan többet költenek majd. A visegrádi országokban, így nálunk is kiugró a javulás.

Egyre többen, egyre többet akarnak költeni - Kép: Tudatos Vásárlók Egyesülete

A lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos általános hangulata 2008 óta először javult a Cetelem Körkép 2014 adatainak tanúsága szerint.  A reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8000 európai vett részt. A kutatás eredményei alapján a tavalyi 33 százalékos aránnyal szemben idén már az emberek 40 százaléka tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. A vizsgált országok jelentős részében érezhető a gazdasági konjunktúra, ami már ebben az évben ugrásszerű növekedést vetít előre a fogyasztásban.

Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-ig tartó skálán. A magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, és bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű: több mint 30 százalékkal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató. (A gazdasági szereplők és a lakosság optimizmusa is rég látott mértékben emelkedett.)

A fogyasztók nem csak a gazdaság általános állapotát, hanem egyéni helyzetüket is jobbnak érzékelik. A magyarok például tízes skálán 4,2-re értékelték saját helyzetüket, míg tavaly ugyanez a szám csupán 3,6 volt. Összehasonlításképpen: Lengyelországban ez a mutató 4,4, Csehországban 4,8, Szlovákiában pedig 4,5 lett. Kelet-Európán várhatóan fogyasztási hullám fog átvonulni, hiszen ebben a régióban minden második válaszadó nyilatkozott úgy, hogy a korábbinál többet kíván vásárolni, míg Nyugaton háromból alig egy ember.

„Nagyon jó hír a gazdasági szereplők számára, hogy a magyarok 38%-a többet szeretne költeni a következő 12 hónapban. Ennek hosszabb távon az emberek közérzetén kívül a munkaerő piacra, az adóbevételekre, azaz a teljes nemzetgazdaságra pozitív hatása lesz” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója. Hozzátette: „a magyarok - az új autó vásárlásának kivételével - az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriában növelnék a fogyasztásukat. Leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására terveznek költeni.”

Érik a felminősítés Magyarországnak
Minden várakozást felülmúlt a magyar gazdasági növekedés az első negyedévben. nyolc éve, az első megszorítások kezdete óta nem emelkedett 3,5 százalékkal éves összevetésben. Az idei növekedés a 2,1 százalékot is meghaladhatja, érik a felminősítésünk.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo