Hónapok óta szenved a járműipar

Mindeközben 3,1 százalékkal nőtt az ipari termelés áprilisban.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Áprilisban az ipari termelés volumene 3,1 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, munkanaphatástól megtisztítva a termelés 4,7 százalékkal emelkedett. A márciusinál 1,6 százalékkal kisebb volt a szezonálisan és munkanappal kiigazított ipari kibocsátás a márciusi 0,2 százalékos esést követően - erősítette meg kedden második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Ez már a harmadik hónap volt, hogy csökkenést mértek (Fotó: Depositphotos)

A feldolgozóipari alágak többségében növekedést mért a KSH éves összehasonlításban, viszont a legnagyobb súlyú járműgyártás már harmadik hónapja számottevően, áprilisban 7,1 százalékkal csökkent - írja az MTI.

Az iparon belül döntő súlyt képviselő feldolgozóipar termelése 2,8, az energiaiparé 6,3 százalékkal nőtt a tavaly áprilisihoz viszonyítva, ellenben a csekély súlyú bányászaté 3,9 százalékkal csökkent.

Az ipari export volumene 3,8 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál. A feldolgozóipari exportértékesítés 28 százalékát képviselő járműgyártás kivitele 8,5, a 13 százalékos súlyú számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásáé 1,2 százalékkal csökkent.

Az ipar belföldi értékesítése 13,3, a feldolgozóiparé 7 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest.

Az év végére enyhülhet az autóiparban a chiphiány
Szignifikáns javulást vár az év végére a globális félvezetőhiányból fakadó alkatrészellátásban az Audi Hungária járműgyártásért felelős igazgatója. Egyelőre hétfőtől péntekig tudnak termelni a győri Audinál. A háború okozta beszállítói gondokat jelenleg tudják kezelni, és igyekeznek megtartani az ukrán beszállítópartnereket. Les Zoltán az autózás trendjeivel kapcsolatban arra számít, hogy a 2030-as évek első éveiben térnek át teljesen az elektromotorok gyártására.

Az alkatrészhiány okozta a legnagyobb problémát tavaly az Audi Hungáriánál, ami a koronavírus-járvány hatásai, valamint a globális csiphiány miatt alakult ki – mondta Les Zoltán a RE:FACT podcast adásában. A Volkswagen konszernnél, ahova az Audi is tartozik, 2020 szilveszterétől kezdve egy szakmai stáb hangolta össze az alkatrészek elosztását a több mint száz telephely között.

Azok pedig az így leosztott mennyiségből gyártották le alapos tervezést követően a lehető legtöbb autót. A normál termelési rendtől eltérő üzemmód jelentős többletköltséggel és pluszmunkával jár, így a gyárvezetés már nagyon várja, hogy vissza tudjanak térni a rendes kerékvágásba. Addig is az ügyfelektől türelmet kérnek, és ígérik, hogy minden megrendelt autót le fognak gyártani. A járműgyártásért felelős igazgató az év végére vár szignifikáns javulást, de teljesen addigra sem szűnik meg a probléma.

A februárban Ukrajnában kirobbant háború is okozott kisebb nehézséget az Audinál, hiszen kilenc ukrajnai beszállítóval állnak kapcsolatban, egyebek mellett üléshuzatokat és motortér-kábeleket is tőlük rendelnek. A konszernnél mindent elkövetnek, hogy megtartsák ukrán partnereiket és ezzel is támogassák őket, ugyanakkor kerestek alternatív beszerzési forrásokat is. A jelenlegi ötnapos termeléshez tudnak biztosítani elegendő alkatrészt.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo