Magyarországon több mint 1,1 millió felnőttet és több mint 5 ezer gyermeket érint a cukorbetegség. A cukorbetegek számára nélkülözhetetlen inzulint három nagy amerikai gyártó – az Eli Lilly, a Novo Nordisk és a Sanofi – állítja elő. A piac egyik meghatározó terméke, az Eli Lilly gyorshatású inzulinjának, a Humalognak az ára drasztikusan emelkedett az elmúlt évtizedekben.
Az inzulin költsége 2004 és 2024 között
A Humalog az egyik legismertebb inzulinmárka világszerte. Ez egy gyors hatású inzulin, amely szabályozza az 1-es és 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők vércukorszintjét.
1996-ban, amikor először bemutatták, egy 10 ml-es injekciós üveg Humalog 21,23 dollárba került. Egy évtizeddel később ez az ár több mint 200 százalékkal 70 dollárra nőtt.
A 2006 és 2016 közötti 10 év alatt az Egyesült Államokban az inzulin ára 255 dollárra emelkedett 10 ml Humalog után, ami 264 százalékos növekedést jelent. 2017-re elérte az inzulin ára a 275 dollárt, ami már társadalmi elégedetlenséget váltott ki. Az árakat egyes államokban korlátozták.
Az inzulin előállításának költsége eközben viszonylag állandó maradt. 2023-ban a Yale orvostudományi docense azt mondta, hogy a 10 ml-es Humalog előállítási költsége 2-4 dollár között lehet.
Mi okozta az inzulin plusz költségét?
Az árak meghatározásában olyan külső szervezetek vettek részt, mint a biztosítótársaságok, a munkaadók és kormányzati szereplők. Kedvezményeket, árengedményeket szereztek a gyógyszergyártóktól, de a legtöbb esetben ezeket az árelőnyöket nem adták tovább a betegeknek.