Használtautó kereskedők szövetkeznek a csalók ellen, mert kamus autóikkal tönkreteszik a piacot

A használtautó-vásárlók világszerte ugyanazzal a problémával szembesülnek: tisztességtelen eladók megtévesztő tevékenységével. Vevőként nem nehéz olyan kereskedőt kifogni, aki a haszonkulcs növelése érdekében hamisított okmányokkal, manipulált kilométeróra-állásokkal vagy egyéb rejtett tulajdonságokkal bíró járműveket kínál eladásra.

Az Association of Automotive Intelligence (AAI) szövetség az autóvásárlók alapos tájékoztatása és a csalás elleni küzdelem érdekében jött létre. A kezdeményezés most megkezdi nemzetközi küldetését, hogy öt európai országban – Magyarországon, Litvániában, Lengyelországban, Romániában és Csehországban – tegye átláthatóbbá a használtautó-piacot.

A csalókat el kell tüntetni a piacról (Fotó: Matas Buzelis)

Az egyesület alapításának alapgondolata

A szövetség elnöke, Matas Buzelis elmondása szerint a nonprofit szervezet célja, hogy közérdekű információk és aktív kommunikáció segítségével kezelje a problémát.

Az inkorrekt autóeladók sok esetben kihasználják a vevők tájékozatlanságát, ami törvényszerűen az ügyfelek csalódottságához vezet. Sok autóvásárló ugyanis túl naiv és nincs tisztában az autóvásárlás esetleges buktatóival. Azt tapasztaljuk, hogy a csalások nem kapnak kellő figyelmet, hogy nemzetközi megoldásokat találjunk a problémára, ezért hívtuk életre az Association of Automotive Intelligence szövetséget.
A szervezet egyesíti az érdekelt feleket

Az AAI mindazokat képviseli, akik érdekeltek abban, hogy a használtautó-piacokat szerte a világon a nagyobb átláthatóság, az egyértelműség és a bizalom jellemezze. A szervezet az aaintelligence.org címen várja a magyar állami intézmények, használtautó-kereskedők és az autóipari informatikai vagy adatszolgáltató cégek megkeresését, hogy csatlakozási szándékukat jelezzék.

Matas Buzelis felhívja a figyelmet arra, hogy a tekintélyes cégek és intézmények egységes és erőteljes autóvásárló-orientált képviseletével gyökeresen változhat a helyzet a használtautó-piacon. Az újonnan kialakított struktúra a különböző országok és globális szervezetek döntéshozóit célozza meg.

Országonként eltérő szemlélet jellemző

Az Association of Automotive Intelligence elnöke szerint az egyes országok nem tesznek meg mindent a bűnözők elleni küzdelem érdekében, pedig a csalások aránya a határokon átívelő autókereskedelemben a legmagasabb (a módosított kilométer-számlálóval rendelkező autók aránya akár 50 százalék is lehet). Sőt, egyes kormányok meg sem próbálják megvédeni a használtautó-vásárlókat, amire Matas Buzelis úr szerint tökéletes példa az Európai Unió különböző tagállamainak szerteágazó megközelítése.

Svédország és Németország összehasonlítása önmagáért beszél. Mindkét ország EU-tagállam, de a használt autók piacának átláthatósága tekintetében mégis nagyon távol állnak egymástól. A Svédországból importált autók múltja nyomon követhető, míg a Németországból importált járművek előéletéhez általában nem lehet hozzáférni. Ez azt jelenti, hogy egy Németországból behozott autó vevője lényegesen nagyobb kockázatot vállal.
Nem véletlen, hogy Németország példáját emeli ki, mely egyértelműen a legnagyobb használtautó-exportőr Európában, így a magyar piacon is a legnagyobb használtautó-import részesedésért felelős ország.

A közérdek védelmére törekszünk

A tulajdonoscsere kimenetele egy használt jármű esetében kétféle lehet. A vevő vagy elégedett a választással, vagy csalódott, ha azzal szembesül, hogy az autó kártörténeti előzményeit eltitkolták előle, vagy a jármű azonnali, költséges szervizre szorul. A használtautó-tranzakciók esetén az eladót nem éri semmilyen hátrány. Sőt úgy tűnik, hogy egyes kormányok továbbra is védik őket, és nem adnak tájékoztatást a VIN-számon keresztül elérhető járműtörténetben szereplő adatokról – holott azok fényt derítenének a gépkocsi jelenlegi, valós állapotára.

Buzelis úr felhívja a figyelmet arra, hogy a járműazonosító szám ötletének első és legfontosabb oka a biztonság. Ha a vásárlók védelme biztosítva van és az ellenőrzött járműelőzmények rendelkezésre állnak, a csalások mértéke jelentősen csökkenni fog.

Célunk a közösség érdekének védelme – nem fordítva. Ehhez pedig együtt kell fellépnünk a kormányzati szervekkel, a jelentősebb kereskedőkkel, valamint az autóiparhoz kapcsolódó informatikai vagy adatszolgáltatókkal, beleértve a minősített platformokat, startupokat és más vállalkozásokat is.

Véleményvezér

Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo