Harmincezer állásba kerülnek a hamis órák

Több mint 3,5 milliárd eurós kárt okoz a hamis órák és ékszerek forgalmazásából származó közvetlen és közvetett bevételkiesés uniós szinten, emellett 28 500 munkahely megszűnését is eredményezi. Hazánkban évente átlagosan több mint 40 milliárd forintnyi kár éri az iparágat, emellett a magyar piac az uniós átlagnál valamivel fertőzöttebb terület – derül ki az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs Hivatalának (OHIM) legfrissebb jelentéséből.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az Európai Unió államaiban az óra - és ékszerhamisításból származó közvetlen kár mintegy 1,9 milliárd eurós összeget ér el évente, amely a teljes szektor forgalmának 13,5%-át teszi ki. A kárt tovább növelik még az adó- és járulékbefizetések elmaradásából származó veszteségek. Ezekkel együtt a teljes kár összege eléri a 3,5 milliárd eurót éves szinten, áll az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs Hivatalának (OHIM) legfrissebb jelentésében. Emellett az óra - és ékszerhamisítás - az egyéb kapcsolódó szektorokra gyakorolt hatásait is figyelembe véve - átlagosan évi 28 500 fő munkahelyének elvesztéséhez vezetett a 2007-től 2012-ig tartó időszakban.

A jelentésből az is kiderül, hogy a hazai óra- és ékszer piac forgalmának 16,9%-a fertőzött hamis termékekkel, ami évi 40,3 milliárd forintnyi kárt jelent. Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára kifejtette: „Magyarországon sajnos sokan viselnek olyan karórákat és ékszereket, amelyekről nem is gondolnák, hogy hamisak. A bevételkiesés nemcsak komoly makrogazdasági károkkal, hanem munkahelyi elbocsátásokkal is jár. Más iparágakhoz hasonlóan itt is szükség van a magyar hatóságok aktív közreműködése és egységes uniós fellépésre annak érdekében, hogy a hazai fogyasztók egy értékálló cikk megvásárlásakor minden szempontból eredetit vehessenek.”

Szigorúbban bánnánk a hamisítókkal
Bármilyen hamisított termék forgalmazása bűncselekménynek számít a magyar lakosság közel kétharmada szerint, és ugyanekkora része a jelenleginél szigorúbban büntetné azokat, akik hamis sportszereket, gyógyszereket, élelmiszereket és szoftvereket árulnak.
A térség legfertőzöttebb piaca Görögország, ahol a szektor csaknem negyedét (22,9%) lepik el a hamisított termékek. Ezt követi Olaszország 20,5%-kal, majd a magyar piac az említett 16,9%-kal. Ugyanakkor a hamisított órák és ékszerek az iparági veszteségének kétharmada mindössze négy - az olasz, francia, német és a spanyol - piacon generálódik. A legnagyobb vesztes Olaszország, ahol a kár eléri a 400 millió eurót, ezt követi Franciaország 336 millió euróval, Németország 247 millió euróval, végül Spanyolország 204 millió euróval.

Az említett négy országból került ki a munkanélküliek 58%-a is. A teljes iparágban éves szinten csaknem 15 ezer (közvetetten 28 500) ember lett munkanélküli 2007 és 2012 között: a legtöbb ember Olaszországban vesztette el az állását, ahol évente átlagosan több mint háromezren (3 400 fő) lettek munkanélküliek; a második helyen Németország szerepel 2 200 fővel, a harmadik helyen pedig Spanyolország áll 1500 munkanélkülivel.

Uniós szinten a 268 millió eurós ÁFA-kiesés jelenti a legnagyobb lyukat a hiányzó adóbevételek terén, ezt követi a 135 millió eurós kiesés a társadalombiztosítási járulékösszegből. Végül 45 millió euró adókieséssel számolhatunk a társasági és osztalékadó kapcsán is, mivel a cégek a kisebb nyereségük után kevesebbet fizetnek az államkasszába – derül ki az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs Hivatalának legújabb jelentéséből.

Rossz helyen hirdetni is ciki
Egyre több reklám jelenik meg szellemitulajdon-jogokat sértő tartalmat kínáló weblapokon, jelentős veszteséget okozva ezzel a hirdetőknek. Az így elhelyezett hirdetések ugyanis nem feltétlenül jutnak el valós fogyasztókhoz, emellett rossz fényt vetnek a hirdető cégekre és azok márkáira is. A hazai piacon csaknem 5000 olyan hirdetést figyeltek meg, amelyek nagyrészt ilyen típusú weboldalakon bukkannak fel.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo