Gondban lehetnek hiteleikkel az önkormányzatok

Elsősorban az önkormányzatok devizakötvény-kibocsátásainak hatására az önkormányzatok hitelállománya az elmúlt másfél évben negyven százalékkal 800 milliárd forintra nőtt. A pénzügyi válság hatására bekövetkezett forráshiány megálljt parancsolt ennek a folyamatnak. A nagy kérdés most az, hogy lesznek-e olyan beruházások, amelyek kitermelik a bevont források törlesztőrészleteit.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt másfél évben a jövőbeli kiadásaik és az uniós finanszírozási kötelezettségeik fedezetét biztosító kötvényeket az önkormányzatok zárt körben bocsátották ki, azokat 99 százalékban a szervező - általában számlavezető - bankok jegyezték le. "A kötvények azért minősülnek népszerű finanszírozási forrásnak az önkormányzatok körében, mert nem tartoznak a közbeszerzési törvény hatálya alá, a bankhitelnél szabadabban felhasználható forrásokat biztosítanak, a devizaalapú források forintbetétben való elhelyezésével pedig az önkormányzatok általában kedvező kamatbevételre tettek szert." - hangsúlyozza Szabó Levente, a Takarékbank ügyvezető igazgatója.

Az elmúlt években jelentősen megugró hitelállomány mellett a jelenlegi pénzügyi válság az önkormányzatok kockázatait jelentősen tovább növeli. A központi költségvetési források szinten tartása mellett nehezebb lesz kigazdálkodni a kiadásokat, a kedvezőtlen devizaárfolyam mellett bevont források törlesztése pedig növekvő terhet jelent. Mindemellett nő a gazdasági kockázat is, számos vállalat mehet tönkre, csökkentheti termelését, ami jelentős iparűzésiadó-bevételtől fosztja meg az önkormányzatokat.

A bankok keresik a helyhatóságokkal való együttműködést

"Mindezek ellenére nem várható, hogy önkormányzatok tömegesen kerülnek adósságrendezési eljárás alá, hiszen a vállalkozásokénál biztosabb háttér miatt a bankok általában partnerek a hitelek átstrukturálásában." - teszi hozzá Szabó Levente. Ennek is köszönhető, hogy az önkormányzati rendszer kialakítása, vagyis 1990 óta eddig mindössze 28, jellemzően kis önkormányzatot érintett az adósságrendezési eljárás.

A kedvező hitelezési feltételek, a korlátozott kockázati tényezők, illetve a jelentős volumen miatt az önkormányzati piacon szinte valamennyi univerzális bank képviselteti magát. Ennek ellenére komolyabb, 10 százalék feletti részesedéssel a számlavezetések terén csupán két bank, illetve csoport rendelkezik: miközben 2008 első negyedévében három önkormányzat közül kettőnek a számlavezetője az OTP Bank (2178 önkormányzat) volt. A mintegy 1600 fiókkal rendelkező Takarékszövetkezeti Integráció részesedése ugyanebben az időszakban (712 önkormányzattal) meghaladta a 22 százalékot. A többi szereplő egyenként 5 százaléknál jóval kisebb arányban osztozik az önkormányzatok számláin.

Vissza is kell fizetni a pénzt

Az önkormányzatok számára a kötvénykibocsátás által bevont forrásokból finanszírozni kívánt fejlesztések előkészítése és megvalósítása hordozza a legnagyobb kockázatot, hiszen ezen projekteknek kell biztosítaniuk a bevont források visszafizetését, valamint a kamatfizetést. A legkomolyabb veszélyt az jelenti, ha a pénz elköltésével nem keletkezik olyan bevétel illetve megtakarítás, amely lehetővé tenné a visszafizetést, illetve az önkormányzat nem rendelkezik olyan tartalékokkal, vagy szabad pénzeszközökkel, amelyek átmenetileg lehetővé tennék a kamatok és tőke finanszírozását.

"A projektek megtervezésekor lényeges, hogy azok megfelelő megtérüléssel rendelkezzenek - vagyis annyi eredményt termeljenek, hogy a beruházáson felül a kamat és tőketörlesztések fedezetét a szerződésekben előírt ütemezésben megtermeljék." - hangsúlyozza Rajné Adamecz Ildikó, a BDO Forte Könyvvizsgáló, Adó- és Pénzügyi Tanácsadó cég partnere, és hozzáteszi: "A beruházási terv nélkül biztosított kötvényfinanszírozás bizonytalanná teszi a bankok által kihelyezett összegek megtérülését, ezért sok önkormányzatnak szüksége van olyan külső segítségre, amely a visszafizetést lehetővé tévő projektek megtalálásában és kivitelezésében segíti őket."

Rendszerint integrált, több szereplős konstrukciókat kell létrehozni, az önkormányzat mellett beruházók, vállalkozások részvételével. Uniós támogatás esetén a résztvevők köre tovább bővül az EU illetékes hatósága és a magyar lebonyolító szervezet képviselőivel.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo