A sportcélú szabadidős utazások egyre növekvő mértékben járulnak hozzá a turisztikai iparág teljes nyereséghez, évente világszerte átlagosan 12-15 millió nemzetközi út célja valamely rangos sportesemény megtekintése. Az Európai Bizottság adatai szerint a piaci szegmens növekedési üteme jelenleg évente kb. 6 százalék, az EU-ban a sportturizmus vezető országai az Egyesült Királyság, Németország, Olaszország, Spanyolország, Dánia, Svédország és Finnország. A sportcélú szabadidős utazások kategóriáján belül vezető szerepet töltenek be a labdarúgó-mérkőzések meglátogatását célzó utazások.
„A sportesemények látogatását célzó szabadidős utazásokon résztvevő fogyasztók a lehető legtöbbet szeretnék kihozni az útból, ezért jellemzően nem csak az adott eseményre látogatnak el, hanem szeretik meglátogatni a helyi nevezetességeket is. Barcelonában például a Güell park, Liverpoolban pedig a parti sétány és a Beatles múzeum a legkedveltebb célpontok. Az ügyfelek gyakran egyszerre több eseményen is részt vesznek, például két labdarúgó-mérkőzést is megtekintenek Londonban egy nap alatt” – mondta el Egry Zoltán, a Focitour.hu utazási iroda munkatársa.
A Barca, vagy a Reál ott van a bakancslistán
A sztárcsapatok meccseinek megtekintése turisták ezreinek szerepel a bakancslistáján, és bár ezek az óriásklubok több száz milliós rajongótáborral rendelkeznek, a drukkerek nagyobb része soha nem fogja élőben látni őket játszani. Ugyanakkor a VisitBritain felmérése szerint a Premier League meccseket évente 800.000 külföldi turista látogatja (40.000 látogató üzleti út alkalmából érkezik az országba), akik évente közel 700 millió fontot költenek az országban. A stadionok népszerűsége gyakran a legismertebb turisztikai attrakciók népszerűségét is felülmúlja, illetve az ajándéktárgy üzletek a meccsnapok között is több ezer turistát vonzanak. A fociturizmus hazánkban az utóbbi öt évben virágzott fel, és bár nem járnak rendszeresen ezrek a külföldi nagy meccsekre, folyamatosan egyre nagyobb az igény a területre specializálódott utazási irodák által szervezett utakra.
A jegyek miatt sem kell aggódni
„Tapasztalatunk szerint jellemzően kisebb baráti társaságok vagy párok utaznak ki külföldi mérkőzésekre, a leggyakoribb célpont Spanyolország. Vannak, akik egy csapat mérkőzéseit részesítik előnyben, de sokakat egyszerűen a meccsek hangulata vonz. Egyre többen szánják útjainkat meglepetésnek valamely családtag részére, illetve egyre több multinacionális vállalat HR eszköztárába is bekerült a fociutazás, mint kiváló csapatépítési lehetőség” – teszi hozzá Egry Zoltán.
„Futball kirándulásainkon nem kell aggódniuk a utasoknak a jegyek valódisága miatt, hiszen ezeket, minden esetben hivatalos értékesítő partnertől (egyenesen a kluboktól vagy megbízható és több éve hivatalos értékesítői partnertől) vásároljuk, illetve az utazási irodánk maga is – a legnépszerűbb célpont – az FC Barcelona hivatalos partnere. Minden mérkőzésen jelen van az egyik munkatársunk, aki asszisztál a stadionba való belépésnél, és ha bármi probléma felmerülne, azonnali segítséget tud nyújtani” – fűzi hozzá Egry Zoltán.