Egyelőre továbbra sincs pontos és hivatalos nyilvántartás a mikromobilitási eszközök, ezen belül az elektromos rollerek számáról. Ahogy arról sincs, hogy pontosan hány olyan roller közlekedik, amelyre muszáj lenne kötelező felelősségbiztosítást kötni. A Netrisk becslései szerint 80-100 ezres nagyságrendről lehet szó, de tényadatok híján ennél több is lehet az ilyen járművekből.
Fotó: Depositphotos
Ezekre kötelező a biztosítás, többezren közlekednek nélküle
Azokra az elektromos rollerekre kell biztosítást kötni, amelyeknek tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy saját tömege nagyobb, mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képes. Ugyanez a szabályozás vonatkozik minden egyéb elektromos rásegítéssel működő eszközre is, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre.
Nem kell biztosítást kötni azonban az elektromos rásegítéssel működő (pedelec) kerékpárokra, a kizárólag mozgáskorlátozott személyek általi használatra szánt kerekesszékes járművekre, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett elektromos mopedekre – áll a Netrisk összeállításában.
Arra viszont nincs pontos adat, hogy hány roller közlekedik kötelező nélkül, azaz szabálytalanul, de még óvatos becsléssel élve is többezres lehet a nagyságrend.
Négyszáz baleset
„A kötelező biztosítás azért is lényeges, mert tavaly január óta a KSH adatai szerint 400 olyan személysérüléssel járó baleset történt, amelyek okozója motoros roller volt. Ezekben az esetekben pedig a biztosítás nyújt fedezetet az okozott kárra. Emellett történhettek jóval nagyobb számban olyan balesetek, ahol szerencsére személysérülés nem történt, de az elektromos rolleres kárt okozott” – mondta Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója.