Elszálltak az élelmiszerárak Magyarországon

Az átlagos infláció 4 százalék alá lassult márciusban, az élelmiszerárak azonban egy hónap alatt is szokatlan mértékben megugrottak, az éves drágulás pedig 7 százalék fölé ugrott ebben a kategóriában - azaz már mérhető volt a koronavírus miatti pánikvásárlások hatása.

Az átlagos infláció 4 százalék alá lassult márciusban, az élelmiszerárak azonban egy hónap alatt is szokatlan mértékben megugrottak, az éves drágulás pedig 7 százalék fölé ugrott ebben a kategóriában - azaz már mérhető volt a koronavírus miatti pánikvásárlások hatása.

A februári 4,4 százalék után 2020. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,9 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál. Kiugró mértékben emelkedett az élelmiszerek ára, amiben már a KSH értékelése szerint is szerepet játszhattak a koronavírus-járvány hatásai.

 

Ahogy a hivatal pókháló-ábráján jól látszik, az élelmiszerek mellett a szeszes italok, dohányáruk ára emelkedett jelentős mértékben. A főcsoportok közül csak a tartós fogyasztási cikkek ára csökkent egy év alatt, de a jármű-üzemanyagok árán is már látszik a jelentős olajáresés hatása:

A sertéshús, az idényáras élelmiszerek, egyes alapélelmiszerek ára is elszállt

Februárban az élelmiszereknél még 7 százalékos éves emelkedést jelentett a KSH, ez márciusra 7,3 százalékra emelkededett. Ezen belül a sertéshúsé 27,4, a párizsi, kolbászé 20,8, a szalámi, szárazkolbász és sonkáé 12,2, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 11,9, a cukoré 10,1, a tejé 9,1, a kenyéré 8,4 százalékkal lett magasabb.

A Privátbankár.hu saját felméréssorozata márciusban nagyon hasonló eredményre jutott élelmiszer-fronton: a hipermarketekben éves szinten közel 7 százalékos áremelkedést mértünk. Az eltérő módszertan miatt az adatfelvételben egy hónappal előrébb járunk, mint a KSH, a tegnap megjelent legfrissebb Árkosár-adatok tovább gyorsuló áremelkedést mutatnak: áprilisban már 9 százalékot meghaladó élelmiszerár-emelkedést mértünk. Részletek >>
A szolgáltatásokért 3,8 százalékkal kellett többet fizetni, ezen belül a lakbér 8,7, a belföldi üdülés ára pedig 8,1 százalékkal nőtt. (A koronavírus-válság hatására a következő hónapokban ezekben a kategóriákban biztosan lesz komolyabb visszaesés.)

A havi adatot az üzemanyag húzta le és az élelmiszer fel

A járműüzemanyagok ára 2,1 százalékkal csökkent éves összehasonlításban - az előző hónaphoz képest viszont 5,3 százalékkal esett, a havi inflációs adatot önmagában 0,4 százalékponttal mérsékelte ez a termékkör. Egy hónap alatt összességében 0,2 százalékkal emelkedtek az átlagos fogyasztói árak, de az élelmiszereknél itt is kiugró értéket mértek: egyetlen hónap alatt szokatlanul nagy mértékben, 1 százalékkal nőttek az élelmiszerárak, amiben a koronavírus-járvány okozta megnövekedett kereslet is szerepet játszhatott.

Az éves maginfláció tovább emelkedett: az előző havi 4,1 százalék után újabb többéves csúcsra, 4,3 százalékra kúszott fel a szűrt adat, amelyet az MNB is figyel a monetáris politikai döntések meghozatalakor. A nyugdíjasok pedig ismét rosszabbul jártak, mint az átlag: a nyugdíjas fogyasztóiár-index 4,2 százalék volt márciusban (erről a mutatóról hamarosan külön elemzést is közreadunk).

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo