Az ellátási lánc átrendeződése és a mélyebb integráció miatt az ázsiai régión belüli kereskedelem jelentősen megnőtt. Az 1990-es években az ázsiai export több mint 70 százaléka a régión kívülre irányult, ami azt jelenti, hogy a konténereket többnyire üresen szállították vissza. Ma viszont az ázsiai export nagyjából 60 százalékát a régión belül értékesítik.
A világ legforgalmasabb kikötői
Ázsiában található a világ 10 legforgalmasabb konténerkikötője az éves TEU forgalom alapján 2023-ban. A TEU húsz láb ekvivalens egység, a rakománykapacitás általános egysége.
A TOP-10 kikötő közül hét Kínában található, ami jól mutatja az ország központi szerepét a globális gyártásban és kereskedelemben.
2009 óta Kína a világ legnagyobb áruexportőre. A kínai kikötői hálózat bővítése és korszerűsítése kulcsfontosságú. A Kína által 2013-ban elfogadott globális infrastruktúra-fejlesztési stratégia célja az összeköttetés és a kereskedelem bővítése Ázsia, Európa és Afrika között. Vasutak, energiavezetékek, autópályák és hajózási útvonalak kiterjedt hálózatát kívánják létrehozni.
A világ második legnagyobb kikötőjének számító Szingapúr 2023-ban 39 millió TEU-t regisztrált. Évente 130 000 hajó lép be a kikötőbe, ahonnan a világ több mint 120 országának 600 kikötőjébe szállítanak. Itt egy nap bármely szakában 1000 hajó tartózkodik.