Elképesztő összegeket kérnek el egy garázsért Budapesten

Vidéken átlagosan kétmillió forintot ér egy garázs, ugyanezért a fővárosban ennek a többszörösét kell fizetni, akár hatmilliót is érhet egy autótároló. Az árat nagyban befolyásolja a közterületi parkolási lehetőség, és a környék beépítettsége, derült ki az Otthon Centrum legfrissebb felmérésből.

(Fotó: depositphotos.com)

„A január és május közötti időszak értékesítési adatai alapján a budai kerületek prémium zöldövezeti városrészeiben bőven 5 millió forint feletti összeget kérnek egy garázsért” – összegezte az Otthon Centrum adatbázisának garázsokra vonatkozó számait Soóki-Tóth Gábor. Az elemzési vezető elmondta, a 4,5-5,5 milliós árszint már tavaly is jellemző volt az új építésű lakásprojektek mélygarázs beállóira, a kiemelt körzetekben pedig akár 6 millió forintot is fizettek egy garázsért.

Még drágultak is a járvány alatt

A járvány megfékezése érdekében bevezetett kormányzati intézkedések a lakások adás-vétele mellett a garázs-tranzakciókra is hatással volt: idén az első öt hónapban jóval kevesebb garázst értékesítettek. Az árak viszont kis mértékben emelkedtek: a pesti oldalon 3-5 millió forint között alakultak, de a felkapottabb, népszerűbb helyeken lévő nagyobb alapterületű garázsokért ennél akár 1-2 millió forinttal is többet adtak. Budán a külső városrészekben idén lényegében maradtak a tavalyi árak (3,4-3,7 millió forint), míg Óbudán ennél magasabb (4,4 millió) volt az átlagár. A budai hegyvidéki zónában ennél is borsosabb összegért (5,4-6 millióért) cseréltek gazdát a garázsok, de a nagyobb alapterületű, tárolóként is használható garázsok esetében már a 7 millió forintos ár sem volt ritka.

„Az árak között nagy a szórás, ugyanis a belvárosi újszerű, vagy új építésű mélygarázs beállóhelyek áráért a város peremkerületeiben önálló, zárható garázs-ingatlan vásárolható. De nem csupán az elhelyezkedés, hanem az alapterület is befolyásolja az árat: az önálló ingatlanok ugyanis nem feltétlenül csak a gépkocsi parkolására szolgálnak, hanem raktárként, tároló helységként is funkcionálnak” – magyarázta a nagy különbségeket Soóki-Tóth Gábor, aki elmondta: utóbbi elvárásoknak a 12-13 négyzetméternél nagyobb alapterületű garázsok felelnek meg. A gépjármű és a háztartási, valamint a sport és szabadidős eszközök tárolása mellett főként a kisvállalkozói körben érezhető igény, hogy a garázsban az anyagok, szerszámok, gépek tárolására is legyen lehetőség.

A vidéki árszinttel kapcsolatban az elemzési vezető kiemelte: ott a fővárosinál jóval olcsóbban lehet garázshoz jutni. A kisebb városokban jellemzően 1,5-3 millió, a nagyobbakban pedig 3-5 millió közötti áron érhetők el a gépkocsitárolók.

A garázsok iránti keresletet több tényező befolyásolja

A legfontosabb, hogy mennyire sűrű a környéken a beépítés, illetve milyen a közterületi parkolási lehetőség. Azokban a városrészekben folyamatosan nagy a kereslet, ahol a kialakult városszerkezet miatt a meglévő lakásszámhoz képest kevés a garázshely. Az új építésű projektek esetében viszont leszögezhető, hogy szinte kizárt az alku, listaáron mennek el a lakásokhoz kapcsolt garázsok, beállók.

Kérdés, hogy ezek a tendenciák meddig lesznek érvényesek a piacon, ám erre egyelőre csak óvatos becslések vannak, folytatta Soóki-Tóth Gábor: „A kijárási korlátozások megszűnése után az ingatlanpiac is visszatérhet a korábbi mederbe, de az egyelőre nem látható, hogy a rendkívüli helyzetben kialakult életmódból mi az, ami tartósan megmarad és hosszú távon befolyásolja majd az igényeket. Az viszont már látható, hogy a járvány nyomán ugyan valóban csökkent az ingatlanok iránti kereslet, de a visszaesés volumene nem volt akkora, ami drasztikus szerkezeti átalakulással járt volna” – fogalmazott az Otthon Centrum elemzési vezetője.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo