A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) előzetes adatai szerint a januártól november végéig tartó időszakban a Kínában gyártott autók kivitele éves szinten 58,4 százalékkal, 4,41 millióra nőtt. Japán esetében ez a szám ugyanebben az időszakban 3,99 millió volt, az év végéig 4,3 millióra emelkedhet, azaz a 11 hónap alatt több autót exportált Kína, mint amennyit Japán várhatóan egész évben fog.
Hosszú évek óta Japán a világ legnagyobb autóexportőre, csak egyetlen évben, 2016-ban előzte meg Németország.
A kínai autókivitel elsősorban annak köszönhető, hogy az idei első 11 hónapban az ázsiai ország mintegy 730 ezer autót szállított Oroszországba, ami csaknem hétszerese a tavalyinak. Kína gyakorlatilag betöltötte azt az űrt, ami azután keletkezett, hogy a szankciók következtében az európai és a japán cégek kivonultak az orosz piacról.
Kína második legnagyobb autóexport piaca Mexikó lett az idén, ahová november végéig 330 ezer autót szállított, 71 százalékkal többet a tavalyinál. Kína a mexikói jelenlétet ugródeszkaként akarja felhasználni az amerikai és a kanadai piacon való esetleges terjeszkedéshez.
Kína emellett jelentősen bővítette az elektromos és más alternatív energiát használó járművek globális exportját. Európa mellett Délkelet-Ázsia országaiban is nő az eladott a kínai elektromos autók száma, ahol hagyományosan erős pozíciókkal rendelkeznek a japán cégek.
(MTI)