Az év első felében a világ nagy autógyáróinak nyeresége mintegy a felével csökkent, a kínai autógyártók nyeresége viszont, ha szerény mértékben is, de emelkedett az EY tanácsadó cég tanulmánya szerint.
A világ legnagyobb autógyártóinak eladásai az idén a második negyedévben 1,1 százalékos csökkenést mutattak, nyereségük pedig 55 százalékkal zuhant. Az első félévben a nyereség 49 százalékkal, közel 43 milliárd euróra csökkent – jelentette vasárnap az EY.
A forgalom összességében stagnált, csak a kínai gyártóknál volt növekedés. Különösen jelentős volt a visszaesés a Renault, a Nissan, a Stellantis és a Mazda esetében – mind a négy cég veszteséget könyvelt el az első fél évben.
A német autógyártók összesen 38 százalékos nyereségcsökkenést könyveltek el. Az amerikai gyártók esetében a visszaesés 43 százalék volt. Összességében a Renault és a Stellantis több mint 11 milliárd euró veszteséget könyvelt el.
A kínai gyártóknál viszont enyhe nyereségnövekedés volt: a Geely, a Great Wall Motor és a BYD együttesen 1 százalékkal növelték nyereségüket az első fél évben. A forgalom alakulását tekintve a kínai autógyártók messze az élre húztak, 20 százalékos növekedéssel – áll az EY tanulmányában.
A cég összesítése szerint a német vállalatok – amelyeknek különösen sok osztrák cég szállít alkatrészeket – 4 százalékos forgalomcsökkenést könyveltek el. Az amerikai autógyártók 2 százalékos, a Stellantis és a Renault együttes 9 százalékos csökkenést szenvedtek el.