Júliusban több mint 284 ezer telefonos érdeklődés érkezett eladó lakások és házak hirdetéseire, ami közel 30 százalékos növekedést jelent júniushoz képest és 6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. Egyúttal 2022 óta ez a legmagasabb júliusi érték. A keresletélénkülés hátterében az Otthon Start Program keretében szeptembertől elérhető fix 3 százalékos lakáshitel-program bejelentése, az albérletszezon indulása, valamint az éledező kereslet miatti eladói aktivitás áll – derül ki az ingatlan.com júliusi keresleti és kínálati összesítőjéből.
„A kereslet növekedése nem kizárólag az elsőlakás-vásárlók érdeklődéseinek köszönhető, amelynek hátterében a fix 3 százalékos hitelprogram bejelentése áll. A várható élénkülés miatt azok a vevők is aktivizálták magukat, akik korábban tervezték a piacra lépést, de eddig kivártak. Ezek a vásárlók most igyekeznek a várható keresleti hullám előtt megtalálni következő otthonukat. Az eladó lakások piacán tapasztalt keresletélénkülés másik közvetett oka az otthon start program miatt az albérletpiaci változásokban keresendő. A szülők egy része ugyanis az egyetemvárosokban a bérlés helyett a vásárlás irányába mozdult.” – mondta Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
A kereslet élénkülése az ingatlan.com adatai alapján leginkább Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében volt érezhető havi szinten, ahol 39 százalékkal nőtt a telefonos érdeklődések száma. Győr-Moson-Sopronban 37, Pest és Vas vármegyékben pedig egyaránt 36 százalékos növekedés történt az előző hónaphoz képest. Balogh László hozzátette: „Havi összevetésben minden vármegyében nőtt a kereslet. Még a legkisebb növekedést elkönyvelő Tolna, Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékben is 14-17 százalékkal erősödött a kereslet.”
A kínálat is bővült
Az eladási szándék növekedésére, a kínálat bővülése is rávilágít. Júliusban több mint 30 250 lakást és házat hirdettek meg eladásra az ingatlan.com-on, ami havi és éves alapon egyaránt 2–3 százalékos bővülésnek felel meg. A friss kínálat bővülése főként a tulajdonosoknak köszönhető, ők 2–6 százalékkal több hirdetést adtak fel havi és éves viszonylatban is.