Beletörődve

Budapest és Pest megye együtt alkotja a Közép-Magyarország régiót, bár ezt a "házasságot" a megye pénzügyileg nem tartja szerencsésnek. A jogi és statisztikai kapcsolat azonban hosszú távon megmarad, tekintettel az Európai Unió támogatáspolitikájára. Ám az ésszerűség szabályainak engedve Budapest, a fővároshoz közeli nyolc kistérség, sőt három megye összefogott, és "felülírta" a közigazgatási határokat: ahol csak lehet, együtt terveznek, fejlesztenek, összekötik az életüket. Szabó Imre, a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke a térség jövőképét festi le most.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

PP: A Közép-Magyarország Régió legyen a minőség elvein nyugvó élhető, az itt élők számára egészséges lakó és munkakörnyezetet biztosító, ugyanakkor a fenntarthatósági kritériumokat gazdasági, környezeti és társadalmi vonatkozásban egyaránt teljesítő, nemzetközileg is vezető, kreatív, regionális identitással rendelkező, ugyanakkor a Kárpát-medence fő szervező erejét jelentő térség." A bonyolultan megfogalmazott jövőkép mögött milyen elgondolások húzódnak?

Szabó Imre: Pest megye nem szenvedhet hosszú távra kiható hátrányokat azért, mert nem sikerül az úgynevezett lisszaboni modellhez hasonló kedvezményezett kategóriát elérnie Brüsszelben - részletezi Szabó Imre a régióban jó ideje megkerülhetetlen problémát, azt, hogy Budapest és Pest megye együtt vagy külön-külön szerepeljen-e az európai uniós támogatási rendszerben. - Ha sikerülne, az mindenkinek, az 1,7 millió budapestinek és az 1,2 millió Pest megyeinek is nagyon jó lenne. Bár a statisztikai mutatók szerint nem lennénk benne a kedvezményezetti körben, az infrastrukturális, a közlekedési és környezetvédelmi mutatók szerint jogosan tartunk igényt a támogatásra a 2007 és 2013 közötti időszakban. Ha a magyar kormány nem jut egyről a kettőre Brüsszelben, akkor is szüksége van a Közép-Duna-völgynek megpályázható forrásokra. Mind a fővárosi, mind a megyei területfejlesztési tanács szakértői évi 32-35 milliárd forinttal kalkuláltak, ennyi kell minimálisan a térség kormányzati fejlesztési programjához, ha tetszik, egy Pest megye-csomaghoz.

De az ambícióink nagyobb ívűek, mivel nem megyében és nem szűken vett régióban gondolkodunk. Azt szeretnénk, hogy a Kárpát-medencének ismét itt alakuljon ki a tudásközpontja, kisugárzásra képes, kreatív bázisa. E célt voltaképpen jobb szervezeti feltételek között válthatjuk valóra a nemrégiben megalakult agglomerációs tanácsban, Budapest külső kerületei és a fővárost övező kistérségek közösen alkotta intézményesített keretben.

PP: Mi "mást" tehet a térségért a tanács?

SZI: A múlt év végén döntötte el a parlament, hogy alakuljon meg a Dunakanyar Fejlesztési Társulás, magában foglalva az esztergomi, a dorogi, a pilisi, az Ipoly menti kistérségeket. Összesen nyolc kistérség és három összefogó megye közreműködésével jött létre ez az új képződmény, amellyel felülírtuk a megyei közigazgatási és régiós határokat. Az itt élő emberek életformája alapvetően hasonló, nekünk pedig nincs okunk hátat fordítani ennek a természetes egységnek. A Duna a térség főutcája, s nem csak közlekedési értelemben. Bár valóban segít összekapcsolni a keleti és a nyugati országrészt, ami pedig a logisztikai feltételeket illeti, az Alpok program például arról szól, hogy a nagy tranzitforgalomra alkalmas vasúttal, hajóval tehermentesítse a hegyvidék útjait. Prózaibb "feladata" is van a folyónak, lévén igen nagy területnek az ivóvízbázisa. A Soroksári-Duna-ág rehabilitációja pedig azt jelenti, hogy ismét sportolásra, üdülésre alkalmas, igen nagy vízfelületet kaphat vissza a lakosság.

PP: Ha már a Csepel-szigetre tévedtünk gondolatban, akkor érdemes hivatkozni arra a pár évtizeddel ezelőtti megállapításra, hogy a Hollandi úton lévő strand gyógyvize azonos a Gellért fürdő világhírű gyógyvizével.

SZI: S mint ilyen, szerepel az egyik fő fejlesztési programunkban, az úgynevezett termálklaszterben. Pár hete tettük le az alapkövét az első ötcsillagos wellnesshotelnek. A Rác fürdő mellett valósul meg ez a létesítmény, de Ceglédtől Turán át Leányfaluig hasznosítjuk a meglévő termálkincset úgy, hogy azzal a turizmust, a gyógyítást, a rehabilitációt, az alkonygazdaságot egyöntetűen kiszolgáljuk. Többnyire meglévő programokat kell "csak" erősíteni, rendszerbe foglalni, ahogy a tavaly átadott ceglédi termálfürdő esetében is történt. A főváros budai oldalán komplex beavatkozás veszi kezdetét: a Rác fürdőn kívül megújulhat a Tabán és környéke is a Várkert Bazárral együtt. De nem csupán a termálklaszterhez vannak meg az adottságok Budapesten és környékén. Például az M0-ás körgyűrű befejezése abban segíthet, hogy magas képzettséget igénylő, környezetbarát hight-technológiák honosodjanak meg errefelé.

 

PP: Mert Dunát lehet rekeszteni a magasan képzett szakemberekkel?

SZI: No erről szó nincs. Viszont két és fél térségi szakképzési pályázatunk nyert támogatást. Cegléden, Vácott és - a kecskemétiek hasonló programjával közösen - Örkényben több milliárd forint befektetésével integrált oktatási projekt indul el. A fővárossal közösen pedig Csepelen alakul ki a következő térségi integrált szakképző központ. Valamennyi azért születik meg, hogy a piac megfogalmazta hosszú távú szakemberigényt képes legyen a térség kielégíteni. S hogy nem álmodozunk, azt két ténnyel bizonyíthatom. Azzal, hogy már ma is az ország kutatóhelyeinek 60 százaléka itt, a régióban működik, s azzal, hogy az elmúlt négy évben Pest megye volt a legdinamikusabban fejlődő gazdasági része az országnak.

PP: Ez lehet áldás is és átok is, de vajon melyik?

SZI:  Komoly terhelést a közlekedés okoz csak. Valamennyi főútvonal, autópálya, vasút átmegy Pest megyén. E koncentráció területfejlesztési szempontból természetesen hasznos, de káros a környezeti hatások miatt. Baráth Etele tízegynéhány éve szorgalmazta a dunaújvárosi híd mielőbbi megépítését, illetve egy olyan összekötő út létesítését, amelyik a hídtól Kecskemét alá tereli a forgalmat. Végre elkészül a dunai átkelő Dunaújvárosnál, s fellélegezhet Dél-Pest megye. Furcsán hangzik, de a legnagyobb infrastrukturális beruházás az M5-ös kivásárlása volt: az autópályát ezzel nyitották meg ténylegesen a forgalom számára. Megnőtt a Dabas-Ócsa térség tőkevonzó képessége, sőt az M0-ás leendő nyomvonalának is komoly gazdaságélénkítő hatását lehet tapasztalni már most. Ezért is kell egy lendületből folytatni a körgyűrű építését, a 11-es úttól a 10-esig mindenképpen. A közlekedés egy merőben más ága, de igen jól lehet vele élni, gazdálkodni a repülés: Ferihegy mellett a térségnek két további repülőtere használható ki. Nemcsak a tökölinek, hanem a kiskunlacházinak is jó az alap-infrastruktúrája. Mindkettő közel van a fővároshoz, az autópályák is szinte a kertjük alatt vezetnek. A Duna közelsége, a vasút és az autópályák elérhetősége, a teherforgalom kiszolgálására alkalmassá tehető két egykori orosz repülőtér együtt Hamburg-igényű "kikötővé" teheti a térséget.

PP: Ennél szerényebb perspektívával is beérte az agglomerációba egykoron beköltöző lakosság. Budapesti munkalehetőséget és vidéki árakat találtak. Manapság azonban a pestiek költöznek a karnyújtásra lévő falvakba, ha ott összkomfortot találnak. A magánpénztárcák kínálta lehetőségek és a régiópolitika szabályozási elképzelései képesek-e találkozni?

SZI: Az utóbbi években lelassult a budapestiek kiköltözése. Ez örvendetes is, hiszen sok helyen már kitehető a megtelt tábla. Jellemző a módosabbak körében a kétlakiság, nyáron kiköltöznek, télen benn laknak. A nyaralók is sok esetben átlényegülnek családi házakká, befogadva vagy a szülőket, vagy a felnőtté vált, családalapító gyerekeket. A megye lakosságának a száma - egyedüli módon az országban - még mindig növekszik, de legfőképp az észak- és kelet-magyarországi ideköltözők jóvoltából. Főleg ők azok, akik az agglomeráció általában 20 kilométeres határát széthúzzák. Az új letelepülők nemcsak Budapesten, hanem az új lakóhelyükön is találnak ma már munkát.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo