Az amerikaiakat nem lehet meggyőzni

A világ 7 nagy autópiacát, a teljes újautó értékesítés közel 80%-át lefedő Concorde Értékpapír Zrt adatbázisa alapján az év első harmada nem mutat rózsás képet. Már csak Indiában és Kínában látszik növekedés, miután Brazíliában az áprilisi -11% csökkenésbe fordította az első 4 hónap értékesítését.

Ahol már beindultak az eladásösztönző programok, ott akár erős kétszámjegyű növekedést is láthatunk áprilisban, így Németországban (+19%) és Kínában (37%) is brutális emelkedésnek lehetünk szemtanúi. A programok kifutása utáni értékesítési környezetet azonban jól szimulálja az Orosz (-53%) vagy az amerikai piac (-34%) ahol továbbra is a szabadesés jellemző.

 Európa

 A roncsautó prémium és egyéb autóeladást ösztönző program ellenére immár 12. hónapja esik az európai autóértékesítés. Áprilisban 12%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban, az eddig eltelt 4 hónapban pedig 16%-kal estek az eladások.

 A már 11 európai országban bevezetett roncsautó prémium erősen torzítja a jelenlegi számokat, ez a német (+19%) az osztrák (+13%) és az olasz (-8%) adatokon látszik leginkább, míg a nagyobb piacok közül Spanyolországban (-46%), Görögországban (-49%) vagy Dániában (-51%) továbbra is tart a lejtmenet.

A márkák közül azok az erősek, amelyek alacsony fogyasztású és friss modelleket kínálnak. A Volkswagen (-0,2%), a Skoda (+0,4%) és a Fiat (+5,4%) jelentős piaci részesedést tudnak szerezni, míg a prémium márkák a BMW-vel (-33%) és a Mercedes-szel (-27%) csak szenvednek.

 USA

Az amerikai fogyasztót továbbra is nagyon nehéz meggyőzni az újautó vásárlásról, ezt mutatja az áprilisi 34%-os mínusz az eladásokban. Annak ellenére estek drámaian az értékesítések, hogy az autógyártók tetemes árengedményeket adnak, az amerikai állam pedig a Chrysler és a GM által nyújtott garanciák mögé állt. (amennyiben Chrysler illetve GM autók garanciális javításra szorulnak, és azt az autógyártók fizetésképtelenség miatt nem tudják finanszírozni, a szövetségi költségvetésből teszik azt meg). A vásárlási kedvet az is visszavethette, hogy az USA-ban is bevezetésre kerülhet egy az európaihoz hasonló roncsautó prémium, és a potenciális vásárlók több ezer dolláros kedvezmény mellett vásárolhatnának új autót egy használt jármű leadása ellenében. A lehetséges vevők tehát kivárásra játszhatnak.

A hónap nagy vesztese ismét a Toyota volt, a teljes piacot meghaladó mértékben, 42%-kal estek az eladásai. A Chrysler értékesítése (-48%) már-már hagyományosnak is mondható gyengélkedést mutat, a GM (-33%) és a Ford (-32%) a magas árengedményeknek köszönhetően relatíve jól tartották magukat. A nyertesek a már az előző hónapokban is jól teljesítő koreai márkák voltak. A Hyundai (-14%) és a Kia (-15%) az idén eddig eltelt 4 hónapban közel annyi autót adott el, mint a tavalyi hasonló időszakban. Bár a koreai won jelentősen erősödött a dollárral szemben az elmúlt 2 hónapban, de még így is közel 20%-kal gyengébb, mint tavaly ilyenkor. Többek között ez segíti a 2 koreai gyártót, a Hyundai USA eladásainak ugyanis több mint fele, a Kia eladásainak pedig 100%-a importból származik.Az amerikai piac az eddig eltelt 4 hónapban 37%-kal zsugorodott.

 Kína

A kiskereskedelmi adók csökkentésének és az 5 milliárd jenes autóvásárlást támogató program hatásainak köszönhetően áprilisban 37%-kal nőttek az újautó eladások Kínában. Az idén januártól februárig tartó időszak 15%-os eladás bővülése arról tanúskodik, hogy ez lehet az az autópiac, ahol az európai és amerikai gyártók növekedést tudnak majd felmutatni. A GM eladásai például 50%-kal nőttek, az USA-ban már kevésbé népszerű kisteherautók, kisbuszok és terepjárók igen sikeresek Kínában. 

 Japán

Április a kilencedik egymást követő hónap volt, amikor csökkent a japán autóértékesítés. Az általunk figyelt 3 kategóriában (standard, small, mini) összesen 236.000 autót adtak el, ami 23%-os csökkenés 2008 februárjához képest. Az értékesítésben egyre nagyobb arányt képviselnek a „Kei car"-nak (mini) is nevezett kategóriához tartozó autók, ott az értékesítés csak 14%-kal esett, szemben a standard kategória -36%-ával szemben. Az idei első 4 hónapot tekintve az eladások 23%-os csökkenést mutatnak.

 Brazília

Áprilisban annak ellenére esett 11%-kal a személyautó értékesítés, hogy a kormány június 30-ig meghosszabbította az iparcikkekre kivetett, az újautó vásárlásra is vonatkozó adókedvezményt. Ezzel az év eddigi 4 hónapját tekintve már a brazil autóértékesítés is esést mutat. A piac 3 meghatározó szereplője (Volkswagen, Fiat, GM) közül csak a németek tudták növelni eladásaikat, főként a jelentős árengedményeknek köszönhetően. A GM feltehetően az esetleges csőddel kapcsolatos félelmek miatt 24%-kal kevesebb autót adott el áprilisban.

 Oroszország

 A hazai gyártású és az import autókat is figyelembe véve a teljes orosz újautó eladás 53%-kal csökkent év/év alapon, az év első 4 hónapját tekintve 44%-os a visszaesés. A növekvő munkanélküliség és a gazdasági lassulás okozta fogyasztói bizalom csökkenés rányomta bélyegét az autóértékesítésekre. A piac negyedét adó Lada eladásai 50%-kal estek, de az értékesítésben dobogós Chevrolet (-62%) és a Ford (-52%) is szépet zuhant. A kevés, növekedést felmutatni képes szereplő között van a Volkswagen (+3%) és a Citroen (+2%).

 India

 Az Indiai autóértékesítés a harmadik egymást követő hónapban is emelkedni tudott, áprilisban 4%-kal adtak el több autót, mint egy évvel korábban. Az év eddigi 4 hónapját tekintve India azon régiók közé tartozik, amelyek növekedést tudnak felmutatni tavalyhoz képest, bár a 4%-os bővülés egyelőre elmarad az elemzők által korábban 10%-ra becsült növekedési várakozástól.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo