Az amerikaiakat nem lehet meggyőzni

A világ 7 nagy autópiacát, a teljes újautó értékesítés közel 80%-át lefedő Concorde Értékpapír Zrt adatbázisa alapján az év első harmada nem mutat rózsás képet. Már csak Indiában és Kínában látszik növekedés, miután Brazíliában az áprilisi -11% csökkenésbe fordította az első 4 hónap értékesítését.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ahol már beindultak az eladásösztönző programok, ott akár erős kétszámjegyű növekedést is láthatunk áprilisban, így Németországban (+19%) és Kínában (37%) is brutális emelkedésnek lehetünk szemtanúi. A programok kifutása utáni értékesítési környezetet azonban jól szimulálja az Orosz (-53%) vagy az amerikai piac (-34%) ahol továbbra is a szabadesés jellemző.

 Európa

 A roncsautó prémium és egyéb autóeladást ösztönző program ellenére immár 12. hónapja esik az európai autóértékesítés. Áprilisban 12%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban, az eddig eltelt 4 hónapban pedig 16%-kal estek az eladások.

 A már 11 európai országban bevezetett roncsautó prémium erősen torzítja a jelenlegi számokat, ez a német (+19%) az osztrák (+13%) és az olasz (-8%) adatokon látszik leginkább, míg a nagyobb piacok közül Spanyolországban (-46%), Görögországban (-49%) vagy Dániában (-51%) továbbra is tart a lejtmenet.

A márkák közül azok az erősek, amelyek alacsony fogyasztású és friss modelleket kínálnak. A Volkswagen (-0,2%), a Skoda (+0,4%) és a Fiat (+5,4%) jelentős piaci részesedést tudnak szerezni, míg a prémium márkák a BMW-vel (-33%) és a Mercedes-szel (-27%) csak szenvednek.

 USA

Az amerikai fogyasztót továbbra is nagyon nehéz meggyőzni az újautó vásárlásról, ezt mutatja az áprilisi 34%-os mínusz az eladásokban. Annak ellenére estek drámaian az értékesítések, hogy az autógyártók tetemes árengedményeket adnak, az amerikai állam pedig a Chrysler és a GM által nyújtott garanciák mögé állt. (amennyiben Chrysler illetve GM autók garanciális javításra szorulnak, és azt az autógyártók fizetésképtelenség miatt nem tudják finanszírozni, a szövetségi költségvetésből teszik azt meg). A vásárlási kedvet az is visszavethette, hogy az USA-ban is bevezetésre kerülhet egy az európaihoz hasonló roncsautó prémium, és a potenciális vásárlók több ezer dolláros kedvezmény mellett vásárolhatnának új autót egy használt jármű leadása ellenében. A lehetséges vevők tehát kivárásra játszhatnak.

A hónap nagy vesztese ismét a Toyota volt, a teljes piacot meghaladó mértékben, 42%-kal estek az eladásai. A Chrysler értékesítése (-48%) már-már hagyományosnak is mondható gyengélkedést mutat, a GM (-33%) és a Ford (-32%) a magas árengedményeknek köszönhetően relatíve jól tartották magukat. A nyertesek a már az előző hónapokban is jól teljesítő koreai márkák voltak. A Hyundai (-14%) és a Kia (-15%) az idén eddig eltelt 4 hónapban közel annyi autót adott el, mint a tavalyi hasonló időszakban. Bár a koreai won jelentősen erősödött a dollárral szemben az elmúlt 2 hónapban, de még így is közel 20%-kal gyengébb, mint tavaly ilyenkor. Többek között ez segíti a 2 koreai gyártót, a Hyundai USA eladásainak ugyanis több mint fele, a Kia eladásainak pedig 100%-a importból származik.Az amerikai piac az eddig eltelt 4 hónapban 37%-kal zsugorodott.

 Kína

A kiskereskedelmi adók csökkentésének és az 5 milliárd jenes autóvásárlást támogató program hatásainak köszönhetően áprilisban 37%-kal nőttek az újautó eladások Kínában. Az idén januártól februárig tartó időszak 15%-os eladás bővülése arról tanúskodik, hogy ez lehet az az autópiac, ahol az európai és amerikai gyártók növekedést tudnak majd felmutatni. A GM eladásai például 50%-kal nőttek, az USA-ban már kevésbé népszerű kisteherautók, kisbuszok és terepjárók igen sikeresek Kínában. 

 Japán

Április a kilencedik egymást követő hónap volt, amikor csökkent a japán autóértékesítés. Az általunk figyelt 3 kategóriában (standard, small, mini) összesen 236.000 autót adtak el, ami 23%-os csökkenés 2008 februárjához képest. Az értékesítésben egyre nagyobb arányt képviselnek a „Kei car"-nak (mini) is nevezett kategóriához tartozó autók, ott az értékesítés csak 14%-kal esett, szemben a standard kategória -36%-ával szemben. Az idei első 4 hónapot tekintve az eladások 23%-os csökkenést mutatnak.

 Brazília

Áprilisban annak ellenére esett 11%-kal a személyautó értékesítés, hogy a kormány június 30-ig meghosszabbította az iparcikkekre kivetett, az újautó vásárlásra is vonatkozó adókedvezményt. Ezzel az év eddigi 4 hónapját tekintve már a brazil autóértékesítés is esést mutat. A piac 3 meghatározó szereplője (Volkswagen, Fiat, GM) közül csak a németek tudták növelni eladásaikat, főként a jelentős árengedményeknek köszönhetően. A GM feltehetően az esetleges csőddel kapcsolatos félelmek miatt 24%-kal kevesebb autót adott el áprilisban.

 Oroszország

 A hazai gyártású és az import autókat is figyelembe véve a teljes orosz újautó eladás 53%-kal csökkent év/év alapon, az év első 4 hónapját tekintve 44%-os a visszaesés. A növekvő munkanélküliség és a gazdasági lassulás okozta fogyasztói bizalom csökkenés rányomta bélyegét az autóértékesítésekre. A piac negyedét adó Lada eladásai 50%-kal estek, de az értékesítésben dobogós Chevrolet (-62%) és a Ford (-52%) is szépet zuhant. A kevés, növekedést felmutatni képes szereplő között van a Volkswagen (+3%) és a Citroen (+2%).

 India

 Az Indiai autóértékesítés a harmadik egymást követő hónapban is emelkedni tudott, áprilisban 4%-kal adtak el több autót, mint egy évvel korábban. Az év eddigi 4 hónapját tekintve India azon régiók közé tartozik, amelyek növekedést tudnak felmutatni tavalyhoz képest, bár a 4%-os bővülés egyelőre elmarad az elemzők által korábban 10%-ra becsült növekedési várakozástól.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo