Az aktív hatvanasok lendíthetik fel a turizmust?

Az Európai Unió országaiban folyamatosan nő a 60 év feletti lakosok száma, de ezzel együtt egyre több időskorú marad társadalmilag és gazdaságilag is aktív. A felnőttképzésben, munkavégzésben és nem utolsósorban a turizmusban is egyre nagyobb részt vállaló társadalmi réteg piaci erejének kiaknázása például a gyógyturizmusáról ismert magyar gazdaságnak is érdekében állna. Ám ehhez az időskorúak igényeinek pontosabb ismeretére, megfelelő termékekre és szolgáltatásokra, valamint új ismereteken alapuló oktatásra van szükség - derült ki egy, a Budapesti Gazdasági Főiskolán tartott szakmai konferencián.

Az időskori tanulási folyamatok, az európai és nemzeti idősügyi politika, a felnőttképzési rendszerek és az elöregedő európai társadalom és a turizmus kapcsolata - több más kérdés mellett ezek a témák kerültek előtérbe a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán a napokban megrendezett Szociálandragógia és turizmus konferencián.

Jusztin Márta, a BGF oktatója, az időskori turizmus kapcsán tartott előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy Európa elöregedő társadalmaiban csökken a fiatalkorúak száma, miközben az időskorúaké folyamatosan nő: ma a teljes európai lakosság 20%-a 60 év feletti. Amint a szakember kiemelte, az idősebb korosztályban ezzel együtt határozottan növekszik az aktív életvitelt folytatók száma, akiket OPAL (older people with active lifestyle) csoportként nevez a szakirodalom. A felnőttképzésben, munkavégzésben és nem utolsósorban a turizmusban is egyre nagyobb részt vállaló társadalmi réteg piaci ereje egyre meghatározóbb. A mások mellett gyógyturizmusára nagy hangsúlyt fektető Magyarország számára tehát komoly cél lehet megnyerésük.

A nyugdíjas korúak kevésbé ragaszkodnak a szezonális szolgáltatásokhoz, magas minőséget várnak el, melyért jellemzően sokat is hajlandóak áldozni. Az időskorúak társadalmi és gazdasági erejét felismerve egyre több utazási iroda kínál speciális szenior turisztikai szolgáltatásokat, utakat. A fiatalokhoz, kisgyermekes családokhoz, vagy éppen középkorúakhoz hasonlóan az idősebb korosztálynak is megvannak a sajátos, utazáshoz, nyaraláshoz, szórakozáshoz kapcsolódó elvárásaik, így

  • az egyszerű közlekedés,
  • az egyszemélyes kereslet,
  • a biztonságos, akadálymentesített, komfortos környezet,
  • a minőségi kulturális és természethez kapcsolódó programok,
  • valamint a gyógyászati szolgáltatások a legfontosabb szempontok ebben a szegmensben.

Amint a szakember kiemelte, annak érdekében, hogy a turisztikai piac a kezdeti lépéseket követően mind teljesebb képet kaphasson a „60+" korosztály igényeit illetően, piackutatásokra, termékfejlesztésekre és az új igényeket figyelembe vevő oktatásra van szükség.

Amint azt Farkas Julianna, a BGF KVIK tudományos dékánhelyettese, a konferencia főszervezője az esemény megnyitóján kiemelte: a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Pedagógia Intézeti Tanszéke a konferenciához kapcsolódóan várhatóan jövőre új képzési terület gondozásába kezd, melynek célja az időskorúak új szempontú vizsgálata az andragógia és a turizmus területén.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo