Pedig egy ilyen lépés komoly fájdalmat okozhatna az világ olajkereskedelmében. Az EIA adatai alapján — még ha két évvel ezelőtti számokról van is szó — azért látható az elsődleges kitettség.
Az Arab félsziget a szűk keresztmetszetekkel
Forrás: EIA
Az East-West olajvezeték 5 millió hordó olajat tud naponta szállítani. Az üzemeltető, az Aramco korábban 2 millió hordóval tervezte növelni a kapacitást, de egyelőre úgy tűnik, hogy ez még nem valósult meg. Vagy legalábbis még nem kezdett el működni a vezeték.
A probléma, hogy a Bab el-Mandeb szorost meg a húszik lövik, alkalomadtán. A Szuezi-csatornán és a SUMED vezetéken pedig együttesen kb. 9,3 millió hordó kőolajat és 4,1 milliárd köbláb földgázt szállítottak naponta 2023-ban. Az utóbbi teljes egészében a Bab el-Mandeben keresztül érkezett a Vörös-tengerre, míg az olajból 8,8 milliárd hordónyi. Ez azt sugallja, hogy az East-West vezeték kihasználtsága nagyon alacsony volt, mintegy 0,4 millió hordó per nap. Vagyis itt lehet egy kis, mintegy 4,5 millió hordó mozgástér, de ez csak mintegy 25-30 százalékban tudja kiváltani a Hormuzi-szoros áteresztő kapacitást.
A Hormuzi-szoroson át szállított olaj beszállítók és vevők szerinti megoszlása
Forrás: EIA
Ezek szerint az USA valamivel kevesebb mint 1 millió, míg Európa valamivel több, mint 1 millió hordónyival kevesebb kőolajra számíthatna egy esteleges lezárás esetén.
Nyilván ezt pótolni kellene valahogyan, s talán az Aramco vezetékén keresztül ez részben megoldható lehet, de a kieső cirka 10+ millió hordó és a 10+ milliárd köbláb kieső földgáz szállítmányok valószínűleg komoly áremelkedést hoznának mind a két termék piacán.