Az országban nem, de a cégükben bíznak a vezetők

Enyhén emelkedett, de továbbra is alatta van a választások előtt mért értéknek az IBS – Nemzetközi Üzleti Főiskola és a Policy Agenda által készített KKV Konjunktúra Index értéke. A felmérés szerint a magyar cégvezetőknek a gazdaság fejlődésébe vetett bizalma minimálisan erősödött, de az optimistább hangulatot az adja legfőképpen, hogy újra hinni kezdtek a saját vállalkozásuk növekedésében.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2013. II. negyedévtől kezdve érezhetően fordult a gazdasági várakozások korábbi negatív hangulata. Részben a kormány sikerpropagandájának köszönhető, hogy a 2014 évi őszi önkormányzati választásokig dinamikusan emelkedett a KKV cégvezetők várakozásait mutató IBS-PA KKV Konjunktúra Index értéke. (Az MKIK tavaly év végi hasonló felmérése is javulást mutatott.)

A várakozások pozitív trendje azonban a tavalyi év közepétől kezdve jelentősen megfordult, és az ország politikai hangulatváltozása alapvetően befolyásolta a gazdasági várakozásokat is. A 2015. március végi mérés már enyhe optimizmust mutat, mivel az előző negyedévhez képest 3,6 százalékponttal (49,8%-ról 53,4%-ra) nőtt az index értéke.

A kutatás során nyolc dimenzióját vizsgáljuk a cégvezetők várakozásainak - írja a kutatók közlemnye. Ezek közül az elmúlt negyedévhez képest

  • az ország általános gazdasági kilátásai,
  • a saját vállalkozás megítélése,
  • a likviditási helyzet javulása kapcsán mértünk érezhető javulást.
A cégvezetőknek most csupán 27%-a gondolta úgy, hogy a következő félévben romlani fog a magyar gazdaság helyzete. Ez 5 százalékpontos javulást jelent a 2014. decemberében készített méréshez viszonyítva. Ugyanakkor egyelőre a relatív többség -azaz 43%-uk - inkább stagnálásra számít.

A javulást várók aránya 30%-os, amely továbbra is több mint 10 százalékponttal kisebb arány, mint a 2014-es országgyűlési választások előtt mért adat volt.

Az ország helyzetéhez képest saját vállalkozásukat érintően sokkal optimistábbak a cégvezetők. Amikor azt kérdeztük tőlük, hogy az elkövetkező félévben a saját cége helyzetét hogyan ítéli meg, akkor 58%-uk kifejezetten abban bízik, hogy feljlődni lesz képes. Ez nagyságrendileg megfelel az egy évvel ezelőtt mért értéknek.

Mi lesz a beruházásokkal?

A cégvezetők 70%-a azonban nem lát arra esélyt arra, hogy bővítse az elkövetkező félévben vállalkozását. Ez magasabb arány, mint az elmúlt hónapokban mért adatok. Az sem kedvező, hogy a maradék 30%-ból csak 6%-uk számol minimális fejlesztéssel.

Fontos hozzátenni, hogy ezek a cégvezetők várakozásait tükrözik, tehát nem biztosan megvalósuló fejlesztésekről van szó. Éppen emiatt tekintjük problémásnak ezt az adatot, mivel a beruházási kedv alacsony intenzitásáról árulkodik.

Az azonban mindenképpen pozitív változás, hogy féléves időtávban a cégvezetők 32%-a fél attól, hogy valamely váratlan nehézség megingathatja vállalkozásának a helyzetét. Ez a bizonytalanság korábban akár az 50%-os értéket is elérte. Ugyancsak javult a cégek likviditási helyzete. Legalábbis a cégvezetők 34%-a javuló likviditási helyzettel számol, ez pedig 10 százalékponttal magasabb, mint negyedévvel ezelőtt.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo