Az országban nem, de a cégükben bíznak a vezetők

Enyhén emelkedett, de továbbra is alatta van a választások előtt mért értéknek az IBS – Nemzetközi Üzleti Főiskola és a Policy Agenda által készített KKV Konjunktúra Index értéke. A felmérés szerint a magyar cégvezetőknek a gazdaság fejlődésébe vetett bizalma minimálisan erősödött, de az optimistább hangulatot az adja legfőképpen, hogy újra hinni kezdtek a saját vállalkozásuk növekedésében.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2013. II. negyedévtől kezdve érezhetően fordult a gazdasági várakozások korábbi negatív hangulata. Részben a kormány sikerpropagandájának köszönhető, hogy a 2014 évi őszi önkormányzati választásokig dinamikusan emelkedett a KKV cégvezetők várakozásait mutató IBS-PA KKV Konjunktúra Index értéke. (Az MKIK tavaly év végi hasonló felmérése is javulást mutatott.)

A várakozások pozitív trendje azonban a tavalyi év közepétől kezdve jelentősen megfordult, és az ország politikai hangulatváltozása alapvetően befolyásolta a gazdasági várakozásokat is. A 2015. március végi mérés már enyhe optimizmust mutat, mivel az előző negyedévhez képest 3,6 százalékponttal (49,8%-ról 53,4%-ra) nőtt az index értéke.

A kutatás során nyolc dimenzióját vizsgáljuk a cégvezetők várakozásainak - írja a kutatók közlemnye. Ezek közül az elmúlt negyedévhez képest

  • az ország általános gazdasági kilátásai,
  • a saját vállalkozás megítélése,
  • a likviditási helyzet javulása kapcsán mértünk érezhető javulást.
A cégvezetőknek most csupán 27%-a gondolta úgy, hogy a következő félévben romlani fog a magyar gazdaság helyzete. Ez 5 százalékpontos javulást jelent a 2014. decemberében készített méréshez viszonyítva. Ugyanakkor egyelőre a relatív többség -azaz 43%-uk - inkább stagnálásra számít.

A javulást várók aránya 30%-os, amely továbbra is több mint 10 százalékponttal kisebb arány, mint a 2014-es országgyűlési választások előtt mért adat volt.

Az ország helyzetéhez képest saját vállalkozásukat érintően sokkal optimistábbak a cégvezetők. Amikor azt kérdeztük tőlük, hogy az elkövetkező félévben a saját cége helyzetét hogyan ítéli meg, akkor 58%-uk kifejezetten abban bízik, hogy feljlődni lesz képes. Ez nagyságrendileg megfelel az egy évvel ezelőtt mért értéknek.

Mi lesz a beruházásokkal?

A cégvezetők 70%-a azonban nem lát arra esélyt arra, hogy bővítse az elkövetkező félévben vállalkozását. Ez magasabb arány, mint az elmúlt hónapokban mért adatok. Az sem kedvező, hogy a maradék 30%-ból csak 6%-uk számol minimális fejlesztéssel.

Fontos hozzátenni, hogy ezek a cégvezetők várakozásait tükrözik, tehát nem biztosan megvalósuló fejlesztésekről van szó. Éppen emiatt tekintjük problémásnak ezt az adatot, mivel a beruházási kedv alacsony intenzitásáról árulkodik.

Az azonban mindenképpen pozitív változás, hogy féléves időtávban a cégvezetők 32%-a fél attól, hogy valamely váratlan nehézség megingathatja vállalkozásának a helyzetét. Ez a bizonytalanság korábban akár az 50%-os értéket is elérte. Ugyancsak javult a cégek likviditási helyzete. Legalábbis a cégvezetők 34%-a javuló likviditási helyzettel számol, ez pedig 10 százalékponttal magasabb, mint negyedévvel ezelőtt.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo