Az elektromos motorok ritkaföldfém-keresletének nagy része három elemből áll: a neodímium, a diszprózium és a terbium. Ennek megfelelően az elektromos járművek átalakítják a ritkaföldfémek iránti keresletet. Ahogy az elektromos járművek eladásai világszerte nőnek, a ritkaföldfém-mágnesek iránti kereslet is egyre nagyobb. 2024-ben az elektromos motorokhoz kapcsolódó kereslet elérte a 37 kilotonnát, és várhatóan 43 kt-ra emelkedik 2025-re.
Hogyan hajtják a ritkaföldfémek az elektromos motorokat?
Az elektromos motoroknak négy fő típusa van: állandó mágneses szinkronmotorok (PMSM-ek), indukciós motorok, elektromos gerjesztésű szinkronmotorok és axiális fluxusmotorok.
A PMSM-ek és az axiális fluxusmotorok támaszkodnak ritkaföldfém állandó mágnesekre, de együttesen az elektromos motorok piacának több mint 86 százalékát ezek a hajtások uralták 2024-ben.
A legszélesebb körben használt mágnes az NdFeB (neodímium-vas-bór). A magas üzemi hőmérséklet elviselése érdekében ezeket a mágneseket gyakran diszpróziummal és terbiummal dúsítják.
A PMSM-ek továbbra is a domináns technológia
Az állandó mágneses szinkronmotorok hatékonyságuk, nagy nyomatékkimenetük és kompakt kialakításuk miatt globális iparági szabvánnyá váltak. Az indukciós motorok kevésbé hatékonyak és nagyobbak is, ami kevésbé teszi vonzóvá ezt a megoldást.
Annak ellenére, hogy egyes autógyártók mágnesmentes kialakításokkal kísérleteznek a ritkaföldfémektől való függőség csökkentése érdekében, a PMSM-ek továbbra is az elektromos járművek piacának közel kétharmadát teszik ki.