Áremelkedés várható a gumiabroncsok piacán, a négyévszakos gumik tarolnak

Időben érdemes elkezdeni új gumiabroncsot keresni, ha szükséges. Áremelkedés és esetleg hiány is várható.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association - ETRMA) közzé tette tagjainak 2022. első negyedéves gumiabroncs-eladási statisztikáit, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik.

2022 első negyedévében – a mezőgazdasági szegmens kivételével, amelyet az erős szezonalítás befolyásol – erős növekedést mértek 2021 hasonló időszakához képest. A személyautókra szánt abroncsok piacát a négyévszakos abroncsok iránti erőteljes kereslet vitte előre, de nem panaszkodhattak a teherautó-, busz-, motorkerékpár- és robogóabroncsok értékesítésével foglalkozó szakemberek sem, a nyilvánvaló gazdasági növekedésnek köszönhetően. Márciusban a növekedés üteme lelassult a növekvő bizonytalanság – elsősorban az orosz-ukrán konfliktus hatása miatt. „Reálisan kell gondolkodunk, és azt kell feltételeznünk, hogy a nyersanyag- és energiaellátás feszültségei valószínűleg hatással lesznek az értékesítési volumenekre az elkövetkező hónapokban.” - nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA főtitkára, hozzátéve, hogy „mindannyian reméljük, hogy az elkövetkező hetekben segíteni tudjuk a konfliktus megoldását annak érdekében, hogy megállítsuk a háborút és helyreállítsuk a békét.”

Bár magánál az abroncs kiválasztásánál a minőség ugyanakkora súllyal esik latba, mint az ár, az esetleges áremelkedésnél gyorsan új abroncsot keresnek a magyar autósok, derült ki a Vredestein magyarországi képviseletének kutatásából. A cég szakértője arra figyelmeztet, hogy a háború, valamint az alapanyagok ára és hiánya miatt az abroncsok piacán áremelkedés várható, sőt, esetleg átmeneti hiány is előfordulhat. A Magyarországon található gyárak enyhíthetik ezeket a nehézségeket, mivel a kész abroncsok szállítási költsége alacsonyabb, mint ha más országokból importálnánk a termékeket.

A kutatás arra is kereste a választ, milyen források alapján tájékozódnak a magyar autósok, mielőtt abroncsot választanak. Fontosak a teszteredmények, a válaszadók több mint fele ezek alapján választ gumit, míg a megkérdezettek harmada a gumisra, az ő ajánlására hagyatkozik.

Forrás: vredestein

Magánál a választásnál egyforma súllyal esik latba az ár és a minőség, mint szempont, ugyanis a válaszadók közel 60 százaléka nem megy egy bizonyos minőség alá és egy bizonyos ár fölé. Közel 40 százalék szerint a minőség a legfontosabb, mivel az életük is múlthat a megfelelő abroncsokon. Meglepő, mennyire nem csak az árat tartják a gumiabroncsok választásánál elsődleges szempontnak a magyarok, azok aránya, akik ezt a tényezőt veszik leginkább figyelembe, nem éri el a másfél százalékot.

Forrás: Vredestein

Számítunk a magasabb költségekre – de nem csak az abroncsok árai emelkedhetnek!

A piaci realitással eléggé tisztában vannak a megkérdezettek, mivel 20-ból 19 válaszadó számít áremelkedésre a közeljövőben, amit alátámaszt a szakember véleménye is. Mikolai Béla, az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. szakértője szerint idén januártól akár 20 százalékos emelkedés is elképzelhető a piacon, mivel „az alapanyagok árváltozása és adott esetben hiánya árfelhajtó hatással bír. Az ipari korom 30-40 százaléka Oroszországból érkezik, értelemszerűen ez a forrás most kiesett. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a távol-keleti abroncsok ára is felment, ez a pandémia okozta logisztikai költség emelkedésnek köszönhető. Ha egy abroncsot nézünk, ez akár 4-5 ezer forinttal magasabb árat is eredményezhet.”

Ez azért fontos információ, mert a kutatás rámutatott, hogy a magyarok mekkora áremelkedés esetén keresnének másik, olcsóbb abroncsot. A válaszadók közel fele, ha egy darab abroncs ára 5000 forinttal emelkedne, másik terméket keresne, míg 10 ezer forintos emelkedés esetén a válaszadók közel harmada nézne új választás után. Ez azt jelzi, hogy a magyarok 80 százaléka 10 ezer forintos emelkedés esetén már biztosan új abroncsot használna.

Forrás: Vredestein

A kutatás arra a kérdésre is kereste a választ, mekkora díjat tartanak reálisnak az autósok egy szett 16 colos gumiabroncs szerelési munkájáért. A válaszadók közel 70 százaléka maximum 8 ezer forintot, azaz guminként legfeljebb kétezer forintot fizetne.

Forrás: Vredestein

Ez azért jelenthet gondot, mivel áremelkedésre kell számítani a szerelési munkák esetében is, így a legkisebb, 13-14 colos abroncsok darabjára vetített alapszerelés munkadíja elérheti a 2500 – 3000 forintot, a nagyobb méretek esetében ez akár 5-6 ezer Ft is lehet, és ez még nem is tartalmazza például a kiegyensúlyozáshoz felhasznált súlyok mennyiségét vagy szelep árát, vagy a tárolás költségét. Ennek oka, hogy a magasabb minimálbér megemelte a szakmunkás fizetéseket is, valamint a rezsicsökkentés ernyője alá be nem férő vállalkozások sokkal borsosabb energiaárakkal számolhatnak, ezt a két tényezőt pedig a gumisok kénytelenek beépíteni az árazásba is. Ki kell emelni, hogy a speciális abroncsméretek esetében a szerelési költség az egyedi berendezések használata miatt akár szettenként 60-65 ezer Ft is lehet.

Átmeneti hiány is lehet, de Magyarország jó helyzetben van

A szakértő ugyanakkor figyelmeztet, nem csak áremelkedésre, hanem hiányra is lehet számítani, ugyanis „az említett indokok átmeneti hiányt okozhatnak bizonyos méretek esetében, de most nem csak az abroncspiac szereplői, hanem a teljes európai autóipar nehéz helyzettel szembesül. Természetesen pillanatok alatt változhat a helyzet.”

Minden ötödik válaszadó azt mondta, hogy ha teheti, inkább Magyarországon gyártott abroncsot vásárol, éppen ezért az esetleges hiányt enyhíthetik a hazánkban előállított gumik is. Hazánkban 4 gumigyár található és a kutatás rámutatott, hogy ezzel a válaszadók mindössze 30 százaléka van tisztában, és mintegy 70 százalékuk szerint csak kettő vagy három üzem készít abroncsokat Magyarországon.

A hazai gyártású abroncsok ismertségét vizsgálva kiderült, hogy a kutatást szervező Apollo Tyres gyöngyöshalászi gyára a népszerűség tekintetében a második helyen végzett. Annak tükrében, hogy ebben az üzemben készítik a Vredestein személy és az Apollo tehergépkocsi abroncsokat is, elmondható, hogy hazánkban az indiai tulajdonú vállalatcsoport nagy ismertségnek örvend, így pedig termékeikkel megoldást jelenthetnek a közeljövőben felmerülő problémákra.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo