Áremelést terveznek az idén a kelet-közép-európai szállásadók

Átlagosan 8-11 százalékos éjszakánkénti áremelést terveznek az idén a rezsiköltségek és bérek emelkedése miatt a kelet-közép-európai szállásadók - derül ki a Szallas Group és a Nielsen IQ piackutató legfrissebb régiós kutatásából.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közleményükben kiemelik: a szállásadók a működésüket illetően egyik kelet-közép-európai országban sem túl optimisták, a legfőbb problémát a növekvő rezsi- és bérköltségek jelentik számukra. A többség a járvány után átlagosan 8-11 százalékkal emeli az éjszakánkénti árat, hogy biztosítsa a stabil működéshez szükséges bevételt. A munkaerőhiány riasztó probléma, amitől az ágazat szenved, a legtöbb szálláshelyen takarítókat, szobalányokat, szakácsokat és pincéreket keresnek. A kutatás szerint Magyarországon szállásonként átlagosan 2,3, Romániában 2,1, Horvátországban 1,7 nyitott pozíció van. Bár Csehország viszonylag bőséges munkaerővel rendelkezik a régió más országaihoz képest, mégis akad szálláshelyenként átlagosan 10,5 szabad pozíció.

Se munkavállaló, se nagy haszon. Fotó: SXC

A kutatás szerint a járvány hatására gyorsul a digitalizáció az ágazatban: Magyarországon 10 belföldi foglalásból 9 digitális csatornákon történik, ezzel az eredménnyel a legkiemelkedőbb a régióban. Horvátországban és Csehországban a foglalások kétharmada, Lengyelországban nagyjából fele és Romániában minden 4. szállásfoglalás zajlik online.

A közelebbi, régiós úti célok iránt nő jellemzően a kereslet, és ezeket az utazásokat többnyire egyénileg, saját szervezés útján bonyolítják le a vendégek - mondta Szigetvári József, a Szallas Group vezérigazgatója a közlemény szerint.

A cseh szállásadók negyede, a magyarok harmada, a románok 36 százaléka, a horvátok 38 százaléka új digitális fizetési módokat vezetett be a pandémia idején. A vizsgált országokban a szálláshelyek több mint fele csatlakozott az OTA-k által üzemeltetett fizetési rendszerekhez, azonban a fintech szolgáltatók fizetési megoldásainak (pl. Revolut, PayPal, GooglePay, AliPay) bevezetése egyelőre kevésbé népszerű.

A turizmust segítő állami intézkedések gyakorisága és pénzbeli értéke országonként eltérő a kutatás szerint: Magyarországon és Romániában a rendszeres ösztönzők értéke nagyjából évi 250 millió euró, a lengyel állam 800 millió, míg a cseh kormány 18 millió euró értékben bocsátott ki utalványokat a koronavírus-járvány kitörése óta. Mint írták, e programok sikere vitathatatlan, a szálláshely-kihasználtság fenntartása állami támogatás nélkül 2022-ben kihívást jelenthet.

A felmérést a Szallas Group és a Nielsen IQ globális piackutató cég készítette, több mint 500 szállásadó részvételével. A Szallas Group Magyarország, Csehország, Románia és Lengyelország vezető digitális utazási termékeinek csoportja, utazási platform a kelet-közép-európai régióban.  A cégcsoportnak 12 online utazási terméke, több mint 80 ezer foglalható szállásadó partnere, és több mint 350 dolgozója van. A Szallas Group által közvetített bruttó szállásdíj értéke 2021-ben a járvány ellenére is meghaladta a 150 millió eurót. (MTI)

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo