Állami pénz nélkül nem megy a szekér

Vannak jó hírek is az építőiparban, de még távolról sem megnyugtató a helyzet. Három hónap alatt több mint ezer céget töröltek az ágazatban, ami még mindig magasnak számít, igaz, az előző évekhez viszonyítva már kicsit szebb a kép. Az azonban jól látszik: központi megrendelések nélkül nehezen megy a szekér.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

„Bár már hellyel-közzel érkeznek pozitív hírek is a szektorban, az építőipari cégek 2,7 százaléka került törlésre egyetlen negyedév alatt, ami még távolról sem nevezhető túl megnyugtatónak” – mondja Pertics Richárd, az Opten Kft. céginformációs igazgatója. Hiába az ingatlanpiac felfutása, a kieső központi beruházásokat még mindig nem sikerült ellensúlyoznia az építőipari versenyszektornak. A szektortermelés volumene még mindig esik, de már egyértelműen és stabilan elszakadt egymástól a két építményfőcsoport.

Az épületek építése termelés tekintetében stabilan hozza a pozitív számokat, míg az egyéb építmények építése folyamatosan esik a központi beruházások visszaesésének köszönhetően. „A piaci beruházások szerepének növekedése pozitív jelenség a szektor hosszú távú életképességének tekintetében, de összességében a szektor még mindig instabil, és az egyik legfertőzöttebb ágazat az országban” – teszi hozzá a szakértő.

A szakemberhiány csak a kisebb gond
Három szempontból vettük górcső alá a magyar építőipar helyzetét. Egyrészt arra voltunk kíváncsiak, milyen állapotban van az a gazdasági környezet, ahonnan megrendelést remél az ágazat, másrészt mennyire segítik a növekedést tőke- és hiteloldalról a pénzintézetek. Illetve, ha ez a két feltétel adott a válság utáni fordulathoz, akkor vajon van-e elegendő munkaerő a tartós fellendüléshez?
Ez jól látszik a cégtörlési adatokból is: három hónap alatt 1341 építőipari céget töröltek, és 706 új vállalkozás lépett piacra. A cégtörlések ezzel 24 százalékot estek vissza az előző negyedévhez képest, és 3 százalékot az előző év azonos időszakához képest. A cégalapítási szám szintén 24 százalékos visszaesést mutat az előző negyedévhez viszonyítva, de 9,6 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.

„Igazi meglepetést sem a cégtörlések, sem a cégalapítások nem hoztak a szektorban, jó hír viszont, hogy az induló felszámolások száma tovább csökkent, ami azt jelzi, hogy az ágazat ténylegesen is a tisztulás jeleit mutatja” – mondja az Opten igazgatója. 2016 harmadik negyedévében csak 254 építőipari vállalkozás ellen indult felszámolási eljárás, ami sokéves mélypontot jelent, de talán még fontosabb, hogy a mostani felszámolási szám a 4 évvel ezelőtti rekordszintű értéknek már csak az ötöde.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo