A funkcionális élelmiszerek innovatív termékek, ahol az innováció forrását az élelmiszer-ipari alapkutatások mellett a változó fogyasztói és piaci trendek jelentik. A szakemberek többsége abban egyetért, hogy közéjük tartozik minden olyan termék, amelynek fogyasztása nem az éhség és a szomjúság csillapítása érdekében történik, hanem az egészségre és a közérzetre kedvező hatásai miatt. A funkcionális élelmiszerek kategóriájába sorolhatók az alkoholsemlegesítésre hivatott termékek, amelyek az alkoholfogyasztás nem kívánt hatásainak gyors elmúlását ígérik, és többféle formában és kiszerelésben vannak jelen Magyarországon.
Vitatott funkciók
Az alkoholsemlegesítők gyártói és forgalmazói szerint a termékek megfelelő alkalmazásával az alkohol lebontása gyorsítható, és a tudati állapot is hamarabb tisztává válik. Azt viszont hangsúlyozzák, hogy a közlekedésben a "zéró tolerancia" elvét nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ők hisznek a szerek jótékony hatásában, amellyel kapcsolatban a Népszabadság - az Országos Gyógyszerészeti Intézet szaklapjában megjelentetett tanulmányra hivatkozva - azt írja, hogy évezredek óta hiába folynak próbálkozások az alkohol negatív hatásainak gyors megszüntetésre, eredménytelen minden, csak az idő segít.
Az ásványi sókat, szőlőcukrot és savanyúságot szabályozó anyagokat tartalmazó italoktól elvárható hatások tekintetében a reklámok erősen túloznak. Nem zárható ki, hogy ilyen üdítőitalok használatával kisebb mértékben csökkenthetők az alkoholfogyasztást követő kellemetlen - és szubjektív - tünetek, de ez bármilyen cukrozott itallal elérhető. Ennek ellenére az orvosi témájú honlapokon javaslatként többször megfogalmazódik, hogy ha alkoholt fogyasztottunk, akkor lefekvés előtt igyunk egy nagy pohár tiszta vizet vagy gyümölcslevet sok C-vitaminnal, ami gyorsítja a máj alkohollebontását. Az alkoholsemlegesítők fogyasztása kapcsán minden terméken felhívják a fogyasztók figyelmét a címkén olvasható felhasználási mód betartására, hiszen a várt hatás - a gyorsabb regenerálódás - elérése érdekében nem javasolt ettől eltérni.
Hazai piac
Nagyjából tizenöt ilyen termékről tud a hazai piacon Kajtár Ferenc, az Outox alkoholsemlegesítő ital forgalmazását végző Shop Trade Kft. ügyvezetője. Szerinte közülük öt-hat jól menedzselt, folyamatosan a piacon van, viszont jellemző, hogy a vásárlók egymástól értesülnek róluk. A kereskedőcég józanodást elősegítő termékét 2003 óta forgalmazza, fogyasztói köre a jómódú, 25-55 év közötti, kulturált italfogyasztási szokással bírók közül kerül ki leginkább. A legnagyobb forgalmat a városi, éjjel-nappal nyitva tartó benzinkutakon tapasztalják. A hazai alkoholfogyasztási szokásoknak megfelelően az ital leginkább csütörtöktől szombatig vásárolják, az év legforgalmasabb napjának a szilveszter számít.
Nehéz a lehetséges fogyasztókat rábírni a vásárlásra, mondta el a Piac & Profitnak Szekeres Csaba, a Greenvitall Kft. értékesítési vezetője. Termékük, a Drinxx kapszula az életciklusa elején tart még, 2008-at a tesztelésnek szánták, ezért csak Szegeden és környékén forgalmazták, jövőre azonban országos terítésbe kezdenek. Nem lesz könnyű dolguk, mert egyéves tapasztalatuk az, hogy Magyarországon egyáltalán nem nyitottak az emberek az ilyen típusú termékekre. A mentalitás nincs meg hozzá, állítja Szekeres, hiszen míg Angliába elég volt kivinniük húsz dobozt, hogy nagyobb megrendelést kapjanak, addig itthon egy komoly direktmarketinges offenzíva után sem nőtt meg a kereslet. Tízből négy ember ódzkodik a kapszulás kiszereléstől - mondja az értékesítési vezető, ami azért is érdekes, mert az egy főre jutó gyógyszerfogyasztásunk igen magas.
2006 szeptemberében kezdte el egy hasonló termék, az Őrangyal Pezsgőpor árusítását nagykereskedelmi bemutatótermében és a webáruházában az AKA 2000 Kft. Németh Balázs, a cég tulajdonos ügyvezetője szerint is nagyon lassan bővül a hazai piac. Vevőik autósboltok és magánemberek.
Teljes cikk a Piac és Profit magazinban.