A nők megfontoltabban kezelik a pénzt

Ahogyan megváltozott, vagy talán megszűnt a hagyományos családmodell, úgy egyre több nőt lehet találni, aki felelősen kezeli a családi kasszát, dönt az otthoni beruházásokról, megtakarítási formákról.

A magyar háztartások megtakarítási és fogyasztási szokásai hasonlítanak más európai országokban tapasztaltakhoz – hangzott el a Kereskedelmi és Hitelbank április végi sajtótájékoztatóján. A kilencvenes években a gazdasági fellendülés a háztartások megtakarításainak csökkenéséhez vezetett. A közelmúltban végzett felmérés szerint az elmúlt évtizedben a megtakarító háztartások aránya 40–50 százalék között mozgott, a megtakarított jövedelem átlagosan 8 százalék. Csupán minden negyedik háztartás tudja jövedelmének több mint 20 százalékát megtakarítani.

A tradicionális megtakarítási formák (készpénz, bankbetét és deviza) aránya 1995–2000 között 19 százalékkal csökkent, ugyan nem vesztették el domináns szerepüket. A háztartások főleg a készpénz és a devizabetétek rovására fordultak kifinomultabb megtakarítási formák felé. 1995 után látványosan emelkedett az állampapírok, illetve befektetési jegyek részaránya és előtérbe kerültek a biztosítási típusú megtakarítások.

A nők megfontoltabban gazdálkodnak – derül ki a K&H Bank felméréséből. Sok esetben ezek a háztartások nem rendelkeznek megtakarítással, de tartozásuk sincs. Ugyanakkor a férfiak irányítása alatt lévő háztartásokban a legmagasabb hitellel és a megtakarításokkal rendelkezők aránya. A nők óvatosabb befektetők: az ő esetükben gyakoribb a készpénzben, vagy betéti formában tartott megtakarítás. A férfiak könnyebben mennek bele kockázatosabbnak tűnő „üzletekbe”. Érdekes szempont az is, hogy a nők hosszabb ideig élnek, több a családi kötelezettségük, ezért hosszabb távon szemlélik befektetéseiket és mindenekelőtt a biztonságra törekszenek. E befektetői mentalitás érvényesülésének eredményeként a nők által kezelt portfóliók kevesebb szerencse elemet tartalmaznak, de általában ennek ára az alacsonyabb hozamszint.

Bár az utóbbi években jelentősen bővült a megtakarítási formák köre, továbbra is a betéti típusú hagyományos formák vezetnek. Növekszik azonban azoknak a háztartásoknak a száma, amelyek valamilyen megtakarítási formájú biztosítással – életbiztosítás, magán, illetve önkéntes nyugdíjpénztári befizetéssel – rendelkeznek. Elmondható, hogy befektetési alapokba, részvényekbe kevés háztartás fektet, de amelyek megteszik rendszerint nagyobb összeget szánnak erre. A legnépszerűbbnek számító folyószámla és bankbetét esetében a befektetett összeg általában alacsonyabbak.

Elmondhatjuk, hogy még mindig magas a pénzüket otthon tartók száma. Lakossági folyószámlával a háztartások 50 százaléka rendelkezik. Azok körében akik pénzüket befektetik a biztosítások a legnépszerűbbek, azt követik a betéti típusú megtakarítások és csak 12,9 százalékuk rendelkezik lekötött folyószámlával – hangzott el a K&H székházban tartott sajtótájékoztatón.

Azonban ahogy nő a női menedzserek, a női karrierek száma, úgy nő fokozatosan a vagyona is a szebbik nemnek. A jövedelem nagysága kimutathatóan hatással van a megtakarítási szokásokra és várhatólag a jövőben egyre több nő fog a változatosabb, esetleg kockázatosabb befektetési formák felé orientálódni. Ugyanakkor nemükből fakadó tulajdonságaik révén továbbra is első helyen a biztonság fog állni.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo