A hazai cégek a válságról

Magyarországon a cégek vezető döntéshozói szerint annyi változás történt a válság óta eltelt másfél év alatt a saját iparágukban, mint a teljes '90-es évtizedben - derült ki az Ipsos friss online vállalati kutatásából. Bár a válság minden hatodik céget nem érintette alapjaiban, de a cégek négytizede gyökeres átalakulási folyamaton megy keresztül, amely az utóbbi másfél évben kezdődött és sok helyen még hátra van a neheze.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mivel a legtöbb cég nem élte meg a rendszerváltást, hanem azt követően jött létre, nincs a mostani átfogó változáshoz hasonló tapasztalata. A cégek elsősorban a törvényhozástól várnak külső segítséget, mégpedig a gazdasági környezet megváltoztatásában, a hitelhez jutás feltételeinek javításában, saját magukat pedig felkészültnek érzik a változásokra.

A hazai cégek vezetői rendszerint erősebbnek érzik az iparágukban zajló, mint a saját vállalatuknál végbemenő változásokat. Ezzel függ össze, hogy elsősorban külső kényszerként értelmezik a megújulás igényét, a főbb okokat abban jelölték meg, hogy erősödik a verseny, változnak a megrendelői igények és szűkül a piac. A válság elmúlt két éve a cégek közel fele számára egyértelművé tette, hogy gyökeres megújulásra, paradigmatikus szemléletváltásra van szükség az üzleti sikerhez. Ennek ellenére a legtöbben mégis továbbra is a hatékonyságnövelésben bíznak leginkább. Amint azonban elfogynak a lehetőségek a hatékonyság javítására, sokan gyökeresebb változásokra kényszerülnek majd, új üzleti modellek bevezetésére lehet számítani több iparágban is.

Erősödik és gyorsul a változás

A legtöbb cégnél a kommunikációval összefüggő területek, valamint a marketing és az értékesítés változott meg leginkább az elmúlt egy évtizedben. Az üzleti modellváltás azonban még sok helyen a cégek előtt áll. A növekedés érdekében a legtöbb cégnél a képzésre, fejlesztésekre, beruházásokra kellene még jobban odafigyelni, amelyek hagyományosan elhanyagoltabb területnek számítanak idehaza.

A cégek mindezek ellenére alapvetően felkészültnek érzik magukat a megújulásra. Az anyagi erőforrások terén érzik a leginkább, hogy szűkösek a lehetőségeik és a gazdasági környezet sem kedvező. Ezen a téren sokat várnak a törvényhozástól, illetve a szabályozói környezet megváltozásától.

A változással kapcsolatban az a benyomása a cégek első- és másodszintű döntéshozóinak, hogy erősödik és gyorsul. Egyre rövidebb ideig tartanak ki az új üzleti modellek, az átlag 3-5 év, de a jövőben várhatóan csökkenni fog ez az időtartam, ahogy a változás még inkább a mindennapjaink részévé válik. A következő években számos iparág és cég újul meg gyökeresen, ahogy kifogynak a „biztonsági", hatékonyság növelését célzó megoldásokból és a versenyben maradáshoz az üzleti modelljük átfogó megújítására lesz szükségük.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo